پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جشنواره‌های بومی گامی در جهت احیای فرهنگ و سنن مردم مازندران

0

جشنواره بومی محلی «تیکا» با حضور «پیروز مجتهدزاده» مورخ و ایران‌شناس، مسئولان شهری، هنرمندان و مردم ایزدشهر در زمین ورزشی این شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، در این مراسم «پیروز مجتهدزاده» مورخ و ایران‌شناس، با اشاره به برگزاری جشنواره بومی محلی تیکا در ایزد شهر گفت: با توجه به این‌که در عصر حاضر ما شاهد حضور مدرنیسم در جامعه هستیم برگزاری چنین جشنواره‌ای که ما را در فراموشی از فرهنگ پیشینیانمان دور می‌کند و گام بسیار خوبی در جهت احیای و انتقال فرهنگ و سنن مردم گذشته به نسل حاضر است.

وی افزود: این فرهنگ ریشه و هویت مردم ایران در نقاط مختلف کشور است که با حفظ آن می‌توانیم ایرانی جاودان و سرافراز داشته باشیم.

عضو فعال سازمان خلیج فارس «پرشن گلف آنلاین» با اشاره به مسأله خلیج‌فارس و تحریف آن از سوی رسانه‌های عربی و به ویژه بخش‌های انگلیسی آن‌ها در مورد نام خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: حرکتی  که صورت گرفته علاوه‌بر جنبه سیاسی آن، برای کشور جنبه هویتی داشت و  به‌منظور یادآوری اهمیت پاسداری و صیانت از این میراث کهن یعنی خلیج‌فارس صورت پذیرفت. 

در ادامه این مراسم «اسحق تونی» شهردار ایزدشهر با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های بومی محلی در جهت احیای سنت و فرهنگ  در جامعه کنونی اظهار کرد: امروز ما شاهد برپایی جشنواره بومی محلی تیکا توسط عزیزان و دلسوزان حفظ فرهنگ جامعه هستیم که با برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، صنایع غذایی، اجرای بازی‌های بومی محلی و موسیقی و … پیوند خورده است.

وی این حرکت را نقطه اتصال گذشته به زمان حال دانست و تصریح کرد: چنین جشنواره‌هایی سبب خواهد شد تا فرهنگ دیرین ما به سوی فراموشی و نابودی پیش نرود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، اجرای موسیقی محلی مازندرانی، اجرای بازی‌های محلی مازندران،  برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی مشتمل بر کنده‌کاری روی کدو تزئینی، لاک‌تراشی، فرش‌بافی، کیف‌دوزی سنتی، غرفه نقاشی و اجرای نقاشی کودکان، غرفه نیماشناسی، معرفی مفاخر شهرستان نور، غرفه غذاهای بومی محلی و فعالیت‌های اقتصادی از جمله ماهیگیری و اجرای نمایش خیابانی از جمله برنامه‌هایی بود که در این جشنواره به همت شهرداری و شورای اسلامی و موسسه آموزشی آرمان ایزدشهر برگزار شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.