پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توپ توقف پروژه گازرسانی چهاردانگه در زمین مسؤولان راهداری / نگرانی از برگشت اعتبارات

0

پایگاه خبری چهاردانگه: پروژه گازرسانی منطقه چهاردانگه مازندران به مدت 6 ماه متوقف شده است، این پروژه در تکمیل پروژه گازرسانی سمنان به مازندران بود که با حضور زنگنه وزیر نفت و نمایندگان استان‌های شمالی به بهره‌برداری رسید.

انتظار بود که پس از حضور زنگنه وزیر نفت مدیران زیرمجموعه وی دست‌کم به اعتبار حضور وزیر نسبت به تکمیل پروژه در موعد مقرر اقدام کنند، اما به دلیل اختلاف‌نظر بین مدیران حمل و نقل و نگهداری راه‌های استان و شرکت گاز این پروژه به مدت بیش از 6 ماه در منطقه چهاردانگه ساری متوقف شده است و وعده‌های زنگنه در ارتباط با تکمیل این پروژه به صورت کامل عملیاتی نشده است.

دلایل متعددی در ارتباط با تاخیر اجرای این پروژه وجود دارد اما مهم‌ترین دلایلی که مدیران استانی مطرح کردن بحث عدم دریافت مجوز شرکت گاز از مدیران حمل و نقل و نگهداری راه‌های استان است.

مجوزی که در طول مدت حدود دو سال این پروژه درخواست نشده و درست در ایامی تابستان و زمانی که هوا مساعد برای اجرای پروژه‌های عمرانی است بهانه توقف پروژه شده  و همین موضوع احتمال تاخیر در اجرای پروژه گازرسانی را به دنبال دارد.

پیگیری خبرنگار فارس از عضو شورای روستای اورست و اظهارات عضو شورا مبین بیشتر بودن این زمان است به طوری‌که رجب معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: زمان توقف پروژه بیشتر از 6 ماه است و از آذرماه سال گذشته این پروژه متوقف شده است.

وی با اعلام اینکه بدهی سنگین به پیمانکار، بحث مجوز برای لوله‌گذاری در مسیر علت توقف اجرای پروژه است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اراده‌ای برای اتمام این پروژه در سال جاری وجود ندارد.

عضو شورای روستای اروست در ارتباط با بحث معارضات محلی که مدیران شرکت گاز گاهی در این ارتباط صحبت می‌کنند، افزود: این پروژه حدود 9 ماه متوقف شده است، چرا در این مدت برای اجرای پروژه اقدام نشده و امروز مدیران به فکر دریافت مجوز افتادند.

نمایندگان مجلس چهاردانگه را نمی‌بینند

عضو شورای روستایی اروست با اعلام اینکه نمایندگان مجلس هم به فکر مردم در این ارتباط نیستند، گفت: در مدت توقف پروژه دستکم انتظار از نمایندگان این بود که در این مدت در کنار مردم قرار گیرند و این منطقه را هم جز حوزه انتخابی خویش بدانند.

نگرانی مردم از تخریب روستا

پیگیری خبرنگار فارس از فرماندار ساری عباسعلی رضایی که علاقه‌مند رفع مشکلات مردم در مناطق محروم است، با اعلام اینکه از زمانی که بنده به فرماندار در این منطقه حضور و به صورت جدی موضوع را پیگیری کردم،گفت: نخستین دیدارم با مردم چهاردانگه بوده و اهالی 56 روستا از اینکه روستاهای آنها به واسطه کنده‌کاری تخریب شده نگران بودند.

رضایی یادآور شد: به مدیران شرکت گاز ساری اعلام کردم که نسبت به بهسازی روستاها پس از کنده‌کاری اقدام شود.

وی با اعلام اینکه بخشدار منطقه چهاردانگه ساری هفته گذشته با بنده تماس گرفت و از توقف اجرای پروژه به واسطه کنده‌کاری حین مسیر خبر داد، افزود:  پس از این موضوع با مدیران راهداری استان و مدیرعامل شرکت گاز صحبت کردم.

کم‌کاری مدیران گاز 

فرماندار ساری با اعلام اینکه اظهارات هر دو مدیر در ارتباط با توقف پروژه منطقی است، یادآور شد: مدیران شرکت گاز باید مجوز کنده‌کاری را دریافت می‌کردند که انجام نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بخشدار منطقه توقف اجرای پروژه را دیر به شما اطلاع داده است، افزود: بنده یک‌ماه نیم در فرمانداری ساری حضور یافتم و زمان حضورم در منطقه کسی به من در ارتباط با توقف اجرای پروژه صحبت به میان نیاورده است و بیشترین گلایه مردم در ارتباط با کنده‌کاری و تخریب روستا بوده است.

رضایی با اعلام اینکه برای رفع این مشکل با مدیران حمل و نقل و نگهداری راه‌های استان و مدیرعامل شرکت گاز مازندران صحبت کردم، گفت: از این دو مدیر درخواست کردم که این موضوع رفع و نسبت به تکمیل پروژه اقدام شود.

رایزنی رضایی با مدیران

فرماندار ساری با اعلام اینکه بنده در ارتباط با وضعیت گاز رسانی به منطقه چهاردانگه سه بار جلسه با مدیران منابع طبیعی، گاز و اداره نگهداری راه استان برگزار کردم، تصریح کرد: در شرکت گاز جلسه برای چهاردانگه و دودانگه برگزار کردیم، بنده اعلام کردم که این مشکل مردم باید حل و فصل شود و تاوان اختلاف شرکت گاز و اداره نگهداری راه را نباید مردم بپردازند.

نگرانی از برگشت اعتبارات

وی با اعلام اینکه قبل از سرما باید مردم از نعمت گاز برخوردار شوند، افزود: اگر این اقدام انجام نشود منابع اعتباری این طرح عودت داده می‌شود و حتما باید این کار انجام شود.

رضایی با اعلام اینکه شرکت گاز باید مجوز راهداری را دریافت می‌کرد، گفت: پس از دریافت مجوز بحث پرداخت سهم دولت مطرح می‌شود و شرکت گاز مسیر دریافت مجوز را انجام نداده است، در حال حاضر پروژه که نزدیک به اتمام است انتظار همکاری از اداره نگهداری راه‌ها وجود دارد و بنده هم در کنار این ارگان پیگیر دریافت حق قانونی خواهم بود.

وی اضافه کرد: بنده با حساسیت بیشتری این موضوع را پیگیری می‌کنم و نگران سرما فصل زمستان مردم این منطقه هستم.

قول مدیرکل حمل و نقل و نگهداری راه‌ها برای بازدید

با این اطلاعات به سراغ مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران رفتم، احمدپور که در جلسه نمایندگان استان در شهرستان نور بود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، اظهار کرد: برای از سرگیری پروژه نیاز به دریافت مجوز راه داریم.

وی خاطر نشان کرد: مجوز راه را باید دریافت کنیم و مقرر شد که به اتفاق مدیرکل حمل و نقل و نگهداری راه‌های استان از نزدیک بازدیدی از  محل اجرای پروژه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که جلسه مشترکی به اتفاق فرماندار ساری با مدیرکل حمل و نقل و نگهداری راه‌های استان داشتید چه نتایج حاصل شده است؟ افزود: مقرر شد که بازدید از محل اجرای پروژه انجام شود، با توجه به اینکه بخش اعظمی از پروژه به اتمام رسیده است، اما چون به دلیل نداشتن مجوز اجازه فعالیت نداریم، کل پرژه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: در صورت دریافت مجوز اداره راه و شهرسازی تا پایان سال جاری عملیات گازرسانی منطقه چهاردانگه ساری به اتمام می‌رسد.

احمدپور در پاسخ به این سؤوال خبرنگار فارس که در حال حاضر توپ در زمین اداره حمل و نقل و نگهداری راه‌های استان است؟ بیان کرد: حرف این سازمان هم درست است، مدیران قبلی باید مجوز لازم را دریافت می‌کردند که انجام نشد تا اینکه کار به اینجا رسیده است، ما وارث یک سری کارهای از گذشته هستیم و نمی‌توانیم با این اظهارات پروژه را متوقف کنیم.

وی با اعلام اینکه بنده به عنوان مدیرعامل باید این مشکل را حل کنم، گفت: برای حل مشکل نیاز به تعامل داریم و بنا داریم که این مشکل را حل و فصل کنیم.

احتمال انتقال اعتبارات به استان‌های دیگر

مدیرعامل شرکت گاز مازندران در پاسخ به این سوال که اگر این پروژه به اتمام نرسد احتمال برگشت اعتبار وجود دارد؟ پاسخ داد: اعتبار اجرای پروژه از محل تخصیص‌های استانی نیست، هر چه مقدار کار کنیم به ما پول می‌دهند و اگر ما کار نکنیم استان‌های دیگر از محل این اعتبارات برخودار می‌شوند.

قول جذب اعتبار 300 میلیاردی

وی اضافه کرد: بنده 300 میلیارد تومان پروژه در استان داریم و از همه ظرفیت برای جذب این اعتبار اقدام می‌کنم از هفت ماه پیش تاکنون حدود 330 میلیارد تومان اعتبار برای استان دریافت و حتی منابع مالی آن را توزیع کردم.

قول مشروط مدیرعامل شرکت گاز

به احمدپور گفتم با این اظهارات؛ می‌توان به مردم منطقه چهاردانگه اعلام کرد که عملیات گازرسانی به این منطقه تا پایان سال 97 به اتمام می‌رسد؟ افزود: در صورت دریافت مجوز از اداره کل حمل و نقل راهداری شرکت گاز عملیات گازرسانی به منطقه چهاردانگه ساری را به اتمام می‌رساند.

مدیران حمل و نقل و نگهداری راه‌ها پاسخ نداند

تلاش فارس برای انتشار نظرات مدیران حمل و نقل و نگهداری راه‌های استان و شهرستان ساری به نتیجه نرسیده و با وجود تماس چندین باره با محمدزاده مدیرکل حمل و نقل نگهداری راه‌های استان و صادقی رئیس حمل و نقل نگهداری ساری پاسخی دریافت نکردیم، با این وجود زمینه برای اعلام نظرات این دو مدیر استانی و شهرستانی فراهم است.

شرکت گاز استان مازندران قبول کرده است که باید برای دریافت مجوز اقدام کند، اما چرا مدیران حمل و نقل نگهدرای راه‌های استان از زمان شروع پروژه دغدغه دفع خطرات مردم را نداشته و درست در زمان تکمیل پروژه به فکر یاد مخاطرات جاده‌ای افتادند.

 آنچه که این روزها هر روز از جلوی چشم مردم در منطقه چهاردانگه ساری رژه می‌رود بی‌مهری به مردمی که لوله‌های تامین نیازمندی‌های گاز از محل اقامت آنها می‌گذرد و سهمی از سفره گازی برای آنها در نظر گرفته نشده است و همچنان باید با گاز کپسول( مایع) و دود چراغ والور زمستان را طی کنند.

===============

گزارش از جاوید عباسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.