پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توصیه های محیط زیست کیاسر به مسافران و گردشگران و بومیان چهاردانگه

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، در آستانه فرا رسیدن نوروز و بهار و همچنین موج گردشگرانی که به دلیل تعطیلات نوروز مهمان چهاردانگه و طبیعت بکر و زیبای آن هستند اداره محیط زیست کیاسر توصیه های برای حفظ این میراث طبیعی و حیات وحش منطقه خطاب به مسافران و گردشگران و همینطور بومیان منطقه دارد.

هو انشاکم فی الارض و استعمرکم فیها

“او شما را از زمین آفرید و مسئولیت آبادانی آنرا به شما واگذاشت”

چو هستی را صفا بخشید خالق حفاظت را سپردش بر خلایق

مسافران و گردشگران عزیز و بومیان فهیم منطقه چهاردانگه اداره محیط زیست کیاسر ضمن تبریک و خوشامدگویی بمناسبت رستاخیز طبیعت و نوروز باستانی و آرزوی سالی پر خیر و برکت در راستای رسالت سازمانی خویش بمنظور حفظ مواهب خدادای، محیط زیست و سیمای بی بدیل منطقه نکاتی را جهت بهره برداری و مشارکت همگان در امر حفاظت معروض می دارد:

1- طبیعت در سفر میزبان شماست، سعی کنیم به‌عنوان گردشگر برای میزبان، مهمان خوبی باشیم و برای استفاده از طبیعت باید به قوانین طبیعت و به سخاوت، قداست و پاکی آن احترام بگذاریم که احترام به طبیعت احترام به زندگیست و احترام به زندگی احترام به خالق است .

2-خاطرمان باشد هنگام ورود به طبیعت نباید چیزی از خود به جا بگذاریم جز ردپا و هنگام خروج نباید چیزی با خود همراه بیاوریم جز عکس های گرفته شده

۳. به حریم ساکنان طبیعت احترام بگذارید:
به محدوده زراعت و زمين ديگران و مالکين آن احترام بگذاريم و هيچگاه به محصولات کشاورزي صدمه نزنيم

۴. وجود مار در چرخه اکوسيستم نقشي کاملا مثبت و متعادل کننده بوده تا اين حيوان احساس خطر نکند حمله نمي کند بنابراين از تعقیب و کشتن اين حيوان خودداري کنيم .

۵. در صورت مشاهده لاشه حيوانات از دست زدن به آن خودداري کنيم و آن را به حال خود رها کنيم چنانچه در مسير آب و باعث آلودگي شده باشد به محیط زیست اطلاع دهیم

۶. در صورت امکان بجای برپایی آتش از غذاهای آماده، ذغال و پیک نیک استفاده کنید و اگر ناگزیر بودید در مکانهای جدید، نزدیک ریشه و تنه درختان، در مسیر باد، نزدیک چادر و شاخ برگ درختان خشک آتش روشن نکنید .

۷. قبل از حرکت و هنگام کوله چيني سعي کنيم کمتر از ظروف يکبار مصرف و پاکتهاي پلاستيکي ، دستمال کاغذي استفاده کنيم و بجاي آن از ظروف دائمي و روزنامه و دستمال پارچه اي استفاده کنيم.و حتما نایلون زباله همراه داشته باشیم

۸. در طبیعت از مسیر تردد استفاده کنید:

با خودروي خود تا آنجا که جاده وجود دارد برانيد و به حريم زندگي جانوران تجاوز نکنيم.در هنگام پیاده روی سعي نماييم با عبور از مسيرهاي خاکي ، مالروو و پاکوب موجود که عموماً مشخص است ،مسيرهاي جدي متعدد در طبيعت ايجاد نکرده و جهت جلوگیری از فرسایش از لگد مال کردن هرگونه گیاه و پرتاب سنگ در کوه اجتناب کنیم .

۹. رها کردن قوطي کنسرو و استفاده ته مانده آن بوسيله حيواناتي چون گرگ و روباه باعث بريدگي و زخم شدن پوزه و زبان اين حيوانات مي شود و با جمع شدن آب ، باعث اکسيده شدن آهن و فلزات که براي پلمپ اين قوطي ها بکار مي رود و مصرف آب فاسد به وسيله پرندگان باعث بيماري و تلف شدن آنها مي شود.

۱۰. یادمان نرود که اب کم است پس از الوده ساختن منابع آبی چشمه سارها و رودها خوداری کنیم و در هنگام شست شو در حد امکان از مواد شوینده استاندارد و سازگار با محیط زیست ( سرکه سفید، جوش شیرین، صابونهای گیاهی و نمک ) استفاده کنیم .

۱۱. حریم مناطق حفاظت شده را رعایت کنیم
برای حفظ آرامش حیات وحش با توجه به شروع فصل زاد و ولد هرگز وارد زونهای حساس مناطق حفاظت شده نشویم و از تیر اندازی و دست زدن به لانه و تخم پرندگان جدا خوداری کنیم .

۱۲. رها سازی ماهیان قرمز در آب های جاری و رودخانه علاوه بر انتقال بیماریهای احتمالی به آبزیان بومی باعث تغییرات اکولوژیک در این آب ها می شود و در دراز مدت تاثیرات نا مطلوبی به آبزیان بومی منطقه دارد .

۱۳. یادمان باشد که پلاستیک400 سال شیشه 4000 هزار سال در همان مکانی که رها کردید در طبیعت باقی می مانند اگر قصد دارید بار دیگر به طبیعت بازگردید و از زیبایها، طراوت و سخاوت آن استفاده کنید از ریختن زباله در محل های اطراق بویژه اطراف چشمه ها و مسیر رودخانه ها ، جنگل و بوستانها و در کنار جاده ها بویژه کیسه و ظروف پلاستیکی خودداری نماییم.

۱۴. ته سیگارروشن را هنگام رانندگی در جاده روی شاخ و برگ درختان نیندازید .

1۵. برای پیشگیری از بروز خطرات احتمالی و جلوگیری از تخریب و صدمه زدن به درخت از بستن طناب تاب به درختان و شاخه های جوان خودراری نمائید.

۱۶. از شکستن شاخ و برگ، کند و کاری و نوشتن یادگاری بر روی تنه درختان جدا خوداری شود چون این عمل زشت ما مانند کندن پوست بدن انسان زنده است که باعث خشک شدن درختان ، ایجاد تخریب و فرسایش و از بین رفتن زیبایی منطقه میشود.

۱۷. قضای حاجت و رها کردن فضولات انسانی در طبیعت علاوه بر زشت نمودن سیمای طبیعت سبب تکمیل سیکل حیاتی و انتقال بیماری های انگلی مشترک بین انسان و دام می شود .

۱۸. از تخریبگران طبیعت حمایت نکنید در صورتی که با افرادی مواجه می‌شوید که از عناصر طبیعت برای درآمدزایی استفاده می‌کنند، آن‌ها را با خرید خود حمایت نکنید.و از خریدن صنایع دستی که از نوع خاصی از چوبهای جنگل و یا از اجزایی بدن بعضی از گونه حیوانی خاص در حال انقراض هستند و همچنین از خوردن غذاهای که از گوشت گونه های خاص و نادر حیوانی در حال انقراض تهیه می شوند ، حتما خود داری شود.

۱۹. اگر گروهی سفر می‌کنید، بخشی از کار شما می‌تواند راه انداختن جنبش‌های زیست محیطی باشد. ما می‌توانیم طبیعت را آلوده نکنیم، اما مهم تر از آن می توانیم طبیعت آلوده راپاکسازی کنیم. اگر هر کسی تنها یک کیسه از این زباله‌ها را جمع کند چشم انداز گردشگاه‌های ما دگرگون می‌شود.

2۰. به کودکان خود یادآوری کنید، طبیعت با جانوران و گیاهان زنده است و زندگی می بخشد جانوران اگر کوچک و ناتوان هستند، باید در پناه ما باشند، اگر نیرومند هستند باید از نزدیکی به آن‌ها پرهیز کرد. گلها و گیاهان را نوازش کنند و از سنگ پرانی به پرندگان، لگدکوب کردن حشره‌هایی که روی زمین بار خود می‌برند، آسیب رساندن به آشیانه‌های طبیعی جانوران همگی حیوان آزاریست خوداری کنند.

2۱. آتش خود را حتما بوسیله آب و یا خاک خاموش کنید و در صورت مواجه شدن با هر گونه حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

2۲. زباله های خود را جمع آوری و به سطح زباله برسانید زباله‌های تر خود را با فکر برگشت‌پذیر بودن به طبیعت و قابل بازیافت بودن آن، در طبیعت رها نکنید، چهره‌ی زیبای طبیعت را برهم نزنیم.

۲۳. در طبیعت اختلال و آلودگی ایجاد نکنید:
در طبیعت از صدای طبیعت (صدای پرندگان و جانوران، رودخانه و برگ‌ها) لذت ببرید و از سر و صدا و بلند کردن صدای موزیک بپرهیزید، چرا که باعث اختلال در امنیت و آرامش زیستگاه و حیات وحش منطقه می‌شود.

۲۴. از یادگاری و نمونه برداری خودداری کنید:
خواهشمندیم خاطرات خود را با برداشتن عکس از جاذبه‌ها به ثبت برسانید و از برداشت هرگونه نمونه‌ی جانوری و گیاهی و زمین‌شناختی، بپرهیزید، چراکه برداشت هر تکه از آن، چرخه‌ی اکوسیستم را برهم می‌زند. در صورت استفاده از گیاهان دارویی آنها را از ریشه در نیاورید.

۲۵. با حافظان طبیعت همکاری کنید:

با محیط بانان در مناطق محیط زیست در زمینه گزارش آلودگی، تخریب در عرصه های طبیعی، حمل و دفع غیر بهداشتی زباله و نخاله و شکار و صید با شماره تلفنهای 1544 و 1504 و 09119572206 همکاری نمائید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.