پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توجه به آب‌بندان‌ها به جای هزینه‌های میلیاردی ساخت سد البرز

0

ولی‌الله نانواکناری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کشاورزی در مازندران موضوعی است که می‌توان به عنوان پایه و اساس توسعه این استان به آن توجه کرد، گفت: در بحث کشاورزی باید به تمامی گرایش‌ها مانند جنگل، دریا، صنعت دام و طیور، زراعت، باغبانی، خاک، آب و غیره توجه کرد.

وی با بیان اینکه اراضی حاصلخیز، دریا، جنگل و گونه‌های مختلف گیاهی، مساعد بودن وضعیت آب و هوایی برای پرورش گل و گیاه زینتی، دام و طیور و غیره موضوعاتی است که در کشاورزی وجود دارد، تصریح کرد: در کشاورزی مهم‌ترین رکن اساسی اقتصادی برای مازندران موضوع برنج است که باید به آن برای توسعه این استان توجه ویژه داشت.

سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به اینکه برنج یک گیاه آب دوست است و برای رشد به این ماده حیاتی نیاز فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: کم‌آبی در میزان تولید این محصول استراتژیک که می‌تواند مبنای توسعه کشاورزی مازندران باشد اثرگذار است.

نانواکناری با بیان اینکه دولت باید نسبت به تامین آب موردنیاز تولید محصولات کشاورزی نگاه علمی داشته باشند، اظهار کرد: آب‌بندان‌های حوزه مازندران اگر بهینه سازی شود و از یک مترمربع حدود 5 مترمکعب آب ذخیره شود به هیچ عنوان کمبود آب در این استان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه توجه به آب‌بندان ها اهمیت فراوانی دارد، گفت: تامین آب کشاورزی، بهره‌گیری به عنوان یک مکان برای انجام ورزش های آبی، تامین کننده آب های زیرزمینی، بوم‌گردی و افزایش توریست پذیری و پرورش ماهی از آثار مثبت توجه به آب‌بندان‌ها است.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس با بیان اینکه در فریدونکنار و بابلسر تنها دو هزار و 500 هکتار آب بندان وجود دارد که اگر به میزان گفته شده آب ذخیره شود، دیگر به سدهایی مانند البرز نیازی نیست، افزود: برای سد البرز هزاران میلیارد تومان هزینه می‌کنند اما با حدود 5 میلیارد تومان می‌توان آب مورد نیاز را ذخیره کرد.

نانواکناری با اشاره به اینکه اگر دولتمردان به این مزیت‌ها توجه کنند، توسعه بخش کشاورزی با افزایش میزان تولید در این بخش صورت می‌گیرد، گفت: دانشگاه برای توسعه بخش کشاورزی باید ورود کند و با آزمایش‌های مختلف بر روی خاک و آموزش به کشاورزان با نگاه مدرن بتوانند از اراضی کشاورزی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزی همچنان در مازندران سنتی است و باید نگاه به این امر تغییر کند، اظهار کرد: مسئولان باید به کشاورزان با اعطای تسهیلات، مدرن کردن اراضی شالیزاری، تجمیع اراضی، عدم تغییر کاربری، استفاده از تجهیزات نوین، مجهز کردن کانال‌های رودخانه و غیره کمک کنند.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس واردات بی‌موقع مانع توسعه بخش کشاورزی می‌شود، گفت: اگر به نکات گفته شده توجه شود نیازی به واردات محصول به ویژه برنج نیست چرا که می‌توانیم به اندازه امکانات نیاز کشور به خودکفایی برسیم.

نانواکناری با اشاره به اینکه پژوهشکده‌های کشاورزی باید نسبت به تولید ارقام مختلف محصولات کشاورزی با علم نوین ورود کنند، تصریح کرد: مسئولان باید تلاش کنند با استفاده از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها، ضمن حفظ کیفیت محصول بومی، سطح تولید افزایش یابد.

وی در پایان تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید در مباحثی همچون مقاوم‌سازی محصولات کشاورزی در برابر آفت‌ها، استفاده نکردن از سم و غیره ورود کنند و دولت نیز باید میان این پژوهش و بازار تجاری ارتباط برقرار کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.