پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تغییر کاربری اراضی، مهم‌ترین معضل شمال کشور

0

رئیس مرکز تحقیقات برنج شمال کشور گفت: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در شمال کشور وجود دارد، تغییر کاربری اراضی است بنابراین علاوه بر افزایش کمی و کیفی باید بر پایداری اراضی نیز تاکید کنیم.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، مریم حسینی در هجدهمین همایش ملی برنج با اشاره به وضعیت تولید برنج در ایران، اظهار کرد: با توجه به اینکه سطح مالکیت در ایران زیر یک هکتار است، زندگی حدود 2.5 میلیون نفر در شمال کشور به زراعت برنج وابسته است.

وی با اشاره به اینکه تولید برنج در ایران در مقایسه با سایر کشورهای پیشرو، بسیار پرهزینه است، تصریح کرد: مهم‌ترین چالش برنج طی دهه های گذشته در کشور، همیشه یکسان نبوده است؛ در سال 62 میانگین عملکرد برنج در کشور 2831 کیلوگرم در هکتار بود اما در دهه 90 بیش از 4 تن در هکتار رسیده که بخشی از این افزایش تولید مرهون ارقام جدید و اصلاح شده و بخشی دیگر یافته های به زراعی است.

حسینی با بیان اینکه سطح زیرکشت کم شده اما راندمان عملکرد در هکتار بالا رفته، اظهار کرد: فعالیت های به‌نژادی و معرفی ارقام از سال 38 تاکنون منجر به معرفی 51 رقم برنج شده است که شامل خالص سازی توده های محلی برنج ایران، وارد کردن ژرم پلاسم خارجی، ترکیب ژنوم ایرانی و خارجی و ایجاد تنوع از طریق موتاسیون بوده است.

وی با اشاره به اینکه در دهه 60 دستور افزایش عملکرد در واحد سطح مبنای کار قرار گرفت و ارقامی مانند آمل 1 و آمل 2 نقش موثری در افزایش تولید برنج و تامین کالری مردم در داخل کشور داشت، تصریح کرد: با تغییرات اجتماعی و فرهنگی ذائقه مردم نیز تغییر پیدا کرد، در کنار عملکرد به کیفیت توجه شد، به همین دلیل در حالیکه عملکرد و کیفیت در تضاد با هم هستند رقم هایی مانند خزر، شیرودی، فجر، تابش، شفق، گوهر با کیفیتی بیشتر از دهه 60 و 70 تولید شد.

رئیس مرکز تحقیقات برنج شمال کشور با بیان اینکه در دهه 80 تولید ارقام خوش کیفیت زودرس و مقاوم به ورس در دستور کار قرار گرفت، گفت: این برنامه‌ها با افزایش مشارکت کشاورزان و غربال مولکولی همراه بود و ارقامی مانند گیلانه، تیسا و رش معرفی شدند.

حسینی افزود: پیش بینی می شد کمیت و کیفیت آب در استان های شمالی دستخوش تغییرات شود، بنابراین یک لاین در آینده معرفی خواهد شد که به تنش شوری متحمل خواهد بود و پخت آن مشابه ارقام محلی و مناسب برای کشت در مناطق شور است.

وی تصریح کرد: وقتی منابع آبی تغییر می کند حفظ پایداری عملکرد در دستور کار قرار می‌گیرد و به زودی ارقام مناسب برای کشت هوازی و خشکه کاری ارائه می شود.

رئیس مرکز تحقیقات برنج شمال کشور خاطرنشان کرد: لاین متحمل به خشکی برای مازندران با نام طاهر به زودی معرفی می شود که علاوه بر تحمل خشکی، شبیه طارم محلی است به طوریکه نه تنها عملکرد کاهش نمی یابد بلکه شاهد افزایش عملکرد نیز خواهیم بود و در یک ماه آخر فصل کشت نیز می توانیم آبیاری را قطع کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه 7 درصد کشاورزان از بذر اصلاح شده استفاده می کنند، گفت: اثر خالص‌سازی و تولید بذر ارقام بومی در اقتصاد کشاورزان شامل بیش از 10 درصد افزایش عملکرد شلتوک در واحد سطح، 3 درصد افزایش قیمت فروش برنج سفید حاصله و ترغیب بیشتر خریداران به دلیل خالص بودن و حداقل 10 درصد کاهش مصرف بذر در واحد سطح است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.