پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تعلل در ایجاد زیرساخت‌ها برای بهره‌برداری بیشتر از دریا

0

کارشناس ارشد مدیریت حمل و نقل بین المللی دریایی گفت: یکی از مشکلات عمده ایران در بهره برداری بیشتر از دریا، تعلل در ایجاد زیرساخت‌ها به منظور دستیابی به تناژ حمل و نقل و همچنین به دست آوردن سود ناخالص بوده است.

شهریار سلیمانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یک سوم از مرزهای دریایی در ایران است؛ ۳۱۰ مایل دریایی که معادل ۵۷۴ کیلوتر بوده در دریای خزر و ۸۷۳ مایل معادل هزارو ۶۱۶ کیلومتر در خلیج فارس واقع شده است.

وی افزود: بیش از ۹۵ درصد اقتصاد مردم دنیا از طریق دریا می‌گذرد زیرا دریا ارزان ترین، مقرون به صرفه ترین و پر حجم ترین تناژ بین المللی را دربرمی گیرد و کشور ما می تواند نقش اساسی در حمل و نقل دریایی خصوصا ترانزیت کالا بین آب های گرم خلیج فارس و همچنین کشورهای آسیای میانه درحاشیه خزر داشته باشد.

کارشناس دریانوردی بیان کرد: در هر کجای دنیا عامل وابستگی دریایی و حمل و نقل دریایی هر کشور به ام بی اف ( تجارت انجام شده از طریق دریا بر حسب ضرب بر تولید ناخالص تقسیم بر صد) برمی گردد و به دوعامل تجارت انجام شده از طریق دریا که بر حسب ارزش کالاهایی که جا به جا شده و دیگری تولید ناخالص یک کشور است، بستگی دارد.

این کاپیتان کشتی در ادامه تصریح کرد: کشور ایران در بین کشورهای توسعه یافته ۳۵ درصد وابستگی به دریا داشته و جز بیست و دومین کشور در حال توسعه در زمینه دریانوردی به شمار می آید؛ کشور و مسئولین ما به منظور داشتن یک کشور دریایی و بهره گیری از دریا باید فاکتورهای موقعیت جغرافیایی، ویژگی مردمی، مشخصات فیزیکی، جمعیت و وسعت سرزمینی را باید مدنظر قرار دهند.

استاد دانشگاه علمی و کاربردی و موسسات دریانوردی کشور افزود: حداکثر بهره برداری از ویژگی های خدادادی کشور ما ۲۸ درصد در مرزهای  دریایی است. باید در مرزهای دریایی برای ایجاد یک خط ترانزیت حمل و نقل کالا بین اقیانوس هند و کشورهای حوزه دریای خزر و آسیای میانه اقدامات انجام شود تا به رشد اقتصادی مطلوب برسیم. کالاهایی که در حال حاضر جا به جا می شود کالاهای صادراتی و وارداتی معروف بوده که بعضی خام و مابقی کالاهای فرآوری شده است.

کارشناس ارشد مدیریت حمل و نقل بین المللی دریایی گفت: سه بندر اصلی انزلی، نوشهر و امیر آباد در حال حاضر کار حمل و نقل کالا را  انجام می‌دهند که با داشتن زیر ساخت‌های لازم ، حمل و نقل ریلی و قابلیت دپوی کالا و با توجه به بارانداز ۷۰ هکتاری که در آن تعبیر شده، اسکله ها و عمق مناسب، شرایط لازم را برای انتقال کالا و خصوصا کالای فله را دارند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.