پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیماران کیاسری ، قربانی اختلاف برداشت اورژانس 115 با درمانگاه محلی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، شهر کیاسر مرکز بخش کوهستانی و محروم چهاردانگه در حدود 75 کیلومتری جنوب شهر ساری واقع است . این بخش به سه دهستان و یک نقطه شهری بیش از 20 هزار نفر جمعیت دارد.

بر اساس گزارش های مردمی ، آمبولانس اورژانس 115 در این منطقه بیماران را تنها از درب منزل به درمانگاه شهر کیاسر می رسانند و از آن پس در صورت نیاز بیمار هیچگونه همکاری برای رساندن بیماران به درمانگاهها و بیمارستان های مجهز منطقه ندارند.

دامنه این اختلاف در تببین شرح وظایف بین مرکز اورژانس و درمانگاه کیاسر بنا به ادعای مسئولان این شهر تاکنون با وجود شکایت بردن آنها به مدیران ارشد بخش سلامت و اورژانس 115 استان کم نشده و همچنان این بیماران و خانواده هایشان هستند که در این اختلافات قربانی می شوند.

تنها مرکز بهداشتی و درمانی شهر کیاسر که حدود 11 روستای این منطقه را هم تحت پوشش قرار می دهد ، تنها یک دستگاه آمبولانس قدیمی دارد که به گفته مسئولان قادر به جا به جائی بیماران از این درمانگاه به بیمارستان ها و مراکز درمانی دیگر نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای شهر کیاسر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : مرکز جامع سلامت کیاسر با 10 تخت و امکانات ابتدایی درمانی ، قادر به پذیرش بیماران و حتی انتقال آنان به مرکز درمانی مجهز نیست.

سید حسن موسوی افزود : اختلاف برداشت در شرح وظایف بین مرکز جامع سلامت و اورژانس 115 کیاسر باعث شده که در آتش این اختلافات بیمارانی قربانی شوند که نیاز به دریافت خدمات فوری پزشکی در سطحی فراتر از امکانات درمانگاه محلی دارند.

وی گفت : تاکنون با وجود پیگیری مسئولان شهری از طریق دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای رفع این مشکل و به رغم اذعان آنان به این مشکل ، چاره ای اندیشیده نشده است .

مدیر روابط عمومی اورژانس 115 مازندران هم گفت : طبق اساسنامه ، پایگاههای اورژانس 115 وظیفه دارند ، بیماران را پس از تماس از منزل به نزدیک ترین مراکز درمانی اعزام کنند که در حال حاضر این کار توسط تکنسین های اورژانس منطقه با تنها آمبولانسی که در اختیار دارد به نحو مطلوب انجام می شود .

ذکریا اشکپور افزود : در عین حال در بعضی مواقع با توجه به نیاز بیماران به خدمات طلایی درمانی ، آمبولانس پایگاه اورژانس منطقه کار اعزام این دسته بیماران را به مراکز درمانی مجهز در ساری یا هر یک از شهرستان های دیگر انجام می دهند.

وی گفت : با توجه به حساسیت منطقه کیاسر به خصوص سوانح رانندگی خطرناک ، اورژانس 115 این آمادگی را دارد که در صورت نیاز به خدمات فوری برای بیماران و نبود آمبولانس مرکز جامع سلامت منطقه ، کار انتقال را انجام دهد.

شهر کیاسر در مسیر جاده ساری به سمنان و دامغان واقع است . این مسیر کوهستانی که یک مسیر گردشگری هم به شمار می رود در فصول مختلف سال بویژه تعطیلات پرتردد است .

چشمه باداب سورت ، دریاچه الندان و دریاچه میانشه از جمله جاذبه های گردشگری طبیعی این منطقه به شمار می روند. منطقه چهاردانگه همچنین ییلاق و استراحتگاه بخشی از جمعیت ساری و دیگر شهرستان های استان مازندران مانند قائمشهر در مرکز و نکا و بهشهر در شرق استان است .
** نبود آمبولانس مجهز ، علت اختلاف و مشکل اصلی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : تمامی مراکز جامع سلامت از جمله مرکز جامع سلامت شهر کیاسر که دارای 10 تخت بیمارستانی است تنها می توانند بیماران را برای ارائه خدمات درمانی اولیه حدود 6 ساعت در مراقبت نگه دارند.

دکتر محسن اعرابی افزود : پس از ارائه خدمات اولیه درمانی، در صورت نیاز ، بیماران باید به مراکز درمانی مجهیز انتقال یابند و این کار از طریق اورژانس 115 باید انجام شود.

وی با تائید وجود اختلاف برداشت در شرح وظایف قانونی میان اورژانس 115 و مرکز جامع سلامت کیاسر ، گفت : به خاطر این که مرکز جامع آمبولانس مجهز در اختیار ندارد ، انتقال بیمار باید از سوی اورژانس 115 انجام شود.

مازندران بیش از 140 مرکز جامع سلامت شهری و روستایی دارد که مسئولیت ارائه خدمات پزشکی اولیه را به بیماران بر عهده دارند. بر اساس قانون ، مهم ترین وظیفه این مراکز ارائه خدمات سرپایی به بیماران است .

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.