پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

به مناسبت 19 «اردیبهشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب»

0

روز  ۱۹ اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت شیخ کلینی با عنوان  «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» در تقویم مناسبت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

 

نسخ خطی به عنوان بخشی از میراث مکتوب هویت و سند ملی کشور و ملت ما است بنابراین شناسایی نسخه‌های خطی نگهداری و معرفی آنها اهمیت زیادی دارد.

بخشی از میراث مکتوب در کتابخانه‌ شخصی افراد وجود دارد که آن را ازطریق میراث خانوادگی بدست آورده‌اند و از آنجایی که نگهداری نسخه‌های خطی مشکلی و پرهزینه است وطبیعی بودن عناصر تشکیل دهنده امکان آسیبهایی مانند کرم کتاب، موریانه، بید و … را افزایش می‌دهد، باید راهکاری برای حفاظت ازاین آثار فرهنگی بیاندیشید.

دستیابی به هویت باستانی و علوم اساطیر کهن در هر زمینه و علمی برای انسان امروز کار گشا است و با گسترش امکاناتی که ازطریق اینترنت دراختیار بشر در تمام نقاط جهان قرار دارد مردم می‌توانند در معرفی و ارایه فرهنگ کهن و نوشته‌های باستانی نقش زیادی در توسعه فرهنگی داشته باشند.

مالکین نسخ خطی و میراث مکتوب می‌توانند برای نگهداری بهتر و بیشتر از آثار خود آنها را به کتابخانه‌های معتبر اهدا کنند و به جای فروش آنها به دلالها که غیر از خروج میراث مکتوب از کشور نیتجه‌ای ندارد،‌آنها را به صورت توافقی بفروشند.

در مواردی که مالک اثر به نگهداری ارثیه خود پافشاری دارد، آن را به مراکزی مانند کتابخانه  ملی،‌ آستان قدس رضوی و یا هر مرکزی معتبری دیگر برده تا مرکز مربوط پس از ترمیم اثر نسخه‌ دیجیتال از آن برداشته و  با ارایه راهکار مناسب برای نگهداری محتویات آن را برای آینده نگهداری کند.

با معرفی موزه‌ها به عنوان مراکز تخصصی حفاظت از نسخ مکتوب گفت:همانطور که حفاظت ازمحیط زیست وظیفه ملی – فرهنگی است، معرفی و نگهداری از آثار مکتوب ملی نیز وظیفه مهمی است که بشر را در حفظ و درک بهتر از گذشته، افکار و فرهنگ یاری می‌کند.

 

در همین راستا پایگاه خبری چهاردانگه نیوز  تا کنون اقدام به انتشار اسناد مختلفی از بخش چهاردانگه نموده است و همچنین در آینده به این کار خود ادامه خواهد. از تمام کسانی که اسناد تاریخی ،  کتاب، وقف نامه ها، اسناد تاریخی  مکتوب دیگر در اختیار دارند در خواست می شود آن را برای انتشار در اختیار این پایگاه قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.