پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بهشت اردیبهشت ایران متولی ندارد

0

دشت «دریاسر» به مساحت تقریبی 45 هکتار یکی از زیباترین دشت‌های رشته کوه البرز است که در ارتفاع 1670 متری از سطح دریا و در فاصله 37 کیلومتری از شهرستان تنکابن در غرب استان مازندران واقع شده است.

 دریاسر را شاید بتوان یکی از زیباترین دشت ‌های کوهستانی ایران نام نهاد؛ ویژگی‌هایی چون محصور بودن در بین کوه ‎ های سر به فلک کشیده البرز با نمایی شگفت انگیز از قله سیالان، خودنمایی یخچال ‎های طبیعی، فرش طلایی گسترده شده در نیمی از دشت که وام ‎ دار گلهای بابونه است، وجود چشمه های فراوان در جای جای نقاط دشت و رودخانه پر آبی که طول آن را طی می ‎کند، چهره زیبای البرز را به رخ کشیده و منحصر بفرد بودن دریاسر را هر چه بیشتر تقویت می‌کند.

مسیر دسترسی به دشت دریاسر

رضا بابایی پور، کارشناس طبیعت گردی در گفت و گو با ایسنا درباره مختصات جغرافیایی دریاسر اظهار کرد: دریاسر ملقب به بهشت اردیبهشت ایران، یکی از مراتع دهستان «عِسل محله» از توابع بخش خرم‌آباد شهرستان تنکابن است که هر سال و در اردیبهشت ماه جمعیت مشتاقی را میزبانی می‌کند.

وی با اشاره به مسیر دسترسی تقریبا سخت دریاسر برای خانواده ها گفت: با این وجود اقشار مختلف مردم از زن و مرد، پیر و جوان، از کارمند و ورزشکار تا گردشگر و مسافر، به صورت خودجوش تعطیلات پایان هفته را به یک کوهپیمایی کم ‎ نظیر در این منطقه اختصاص می ‎ دهند تا ساعاتی را در دل جنگل و کوه گذرانده و ضمن آرامش و تمدد اعصاب، ورزشی نسبتاً سنگین را تجربه کنند.

بابایی پور، خودخواسته و مردمی بودن همایش دریاسر را مزیت آن دانست و خاطرنشان کرد: آنچه این همایش همگانی کوهنوردی را متمایز کرده این است که این گردهمایی بدون برنامه قبلی، منظم و مدون و بدون نظارت هیچ ارگان یا دستگاهی شکل میگیرد که تنها مراسم «سیزده بدر» در آخرین روز تعطیلات نوروز که یک رسم ایرانی و باستانی است را بتوان هم ردیف آن دانست.

کارشناس حوزه اکوتوریسم با اشاره به اینکه مردم تنها بازیگران و کارگردانان صحنه هستند و این یک مزیت همایش کوهنوردی دریاسر است تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که هیچکدام از مسئولین شهرستان تنکابن، تاکنون اقدامی برای پیشرفت و یا معرفی دریاسر نکرده و روستاهای منتهی به این منطقۀ گردشگری زیبا با حضور سالانه گردشگران از اقصی نقاط کشور، همچنان کوچکترین رشد و توسعه را در خود ندیده‌اند و این همایش در سکوت فعلی و انفعالی مدیران ارشد شهرستانی، هر سال با مشکلات متعدد برگزار می ‎شود.

مشکلات روستاهای مقصد همایش دریاسر

سید محسن آبایی از اهالی روستای عسل محله در گفت و گو با ایسنا با اشاره به  مشکلات روستاهای منطقه دریاسر اظهار کرد: نبود پارکینگ و راه مناسب دسترسی به روستای عسل محله شاید مهم ترین و بزرگترین مشکل این منطقه باشد که لزوم ساماندهی اماکن و روستاهای واقع در این مسیر، بویژه منـاطق «عسل محله» و «نَرس» با حضور بی شمار گردشگر و علاقه ‎ مند ضـروری به نظر می ‎ رسد.

آبایی ادامه داد: پارک اجباری و نامناسب خودروها در انتهای مسیر، باریک بودن جاده، مسیر خاکی و بدون شانه ، نبئد اقامتگاه، مهمانسرا یا مسافرخانه برای گردشگران از دیگر مشکلات و نواقصی است که گویا متولی مشخصی ندارد.

وی با اشاره به تصمیم نادرست و عجیب مسئولین با بستن محدوده روستا و اخذ عوارض در سال جاری گفت: این اتفاقات نه تنها کمکی به مردم منطقه و همایش عظیم دریاسر نکرده بلکه موجبات بی میلی گردشگران را نیز فراهم می کند.

جذابیت های طبیعی و بکر منطقه نباید فدای توسعه شود

بهزاد مرغوب زاده فعال محیط زیست و کارشناس مدیریت با اشاره به بی تدبیری مسئولین در حفظ و حراست از منابع طبیعی و از بین رفتن تدریجی مناطق بکر گردشگری زیر سایه ناکارآمدی مدیران خاطرنشان کرد: در حفظ و حراست از اماکن طبیعی گردشگری باید توجه داشت که این مناطق و جذابیت ‎ های آن خصوصیات طبیعی و بکر بودنشان را فدای توسعه و تحول در رفع مشکلات نکند.

وی افزود: تمام ارزش و اعتبار و جایگاه منطقه گردشگری دریاسر و همایش آن که امروز میزبان گردشگران و گروه ‎ های کوهنوردی از استان ‎ ها و شهرستانهای همجوار است، به مردمی بودن و طبیعت پاک و بکر آن است.

 به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، با توجه به آن چه گفته شد امسال نیز گروه ‎ های کوهنوردی و گردشگران از شهرهای دور و نزدیک خود را به دریاسر رسانده تا از طبیعت بکر البرز، چشمه ‎ های زلال و زیبا، درختان افراشته، گل های زرد و مسحور کننده و مسیر کوهنوردی بی ‎ آلایش آن که تابلوی نقاشی هزارنقش دریاسر را رقم زده است، لذت ببرند؛ داشتن چنین منطقه و چنین همایش عظیمی، شاید بزرگترین دارایی گردشگری شهرستان تنکابن در حال حاضر باشد که در سایه غفلت و ناکارآمدی مسئولان این شهر و تنها به همت مردم بافرهنگ و فرهیخته تنکابن کماکان به شکل سالانه و منظم برپا مانده و برگزار می‌شود.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.