پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بلااستفاده بودن دستگاه تصفیه شیرابه زباله ساری!/چه کسی پاسخگو است، شهرداری یا محیط زیست مازندران؟

0

پایگاه خبری چهاردانگه: موضوع ساماندهی زباله ساری یکی از مباحث جدی در سطح استان مازندران است.

دغدغه‌های جدی در ارتباط با انتقال و دپو زباله در منطقه چهاردانگه ساری وجود دارد.

تا مدت‌های زیادی مسؤولان استانی به مردم این طور القا می‌کردند که زباله‌های ساری دفن می‌شود، اما محمد اسلامی استاندار مازندران این ادبیات را تغییر داده و به صراحت اعلام کرد که زباله در استان دپو می‌شود.

مسؤولان شهرداری ساری برای خاموش کردن صدای منتقدان در ارتباط با آلودگی شیرابه به جا مانده از زباله‌های ساری بحث دستگاه تصفیه شیرابه را مطرح کرد و با هزینه بسیار سنگین اقدام به خرید و نصب دستگاه تصفیه شیرابه زباله کرده و برخی مواقع که انتقادها نسبت به رها کردن شیرابه مطرح می شد بحث دستگاه تصفیه زباله را پیش می‌کشیدند.

بحث خرید و نصب دستگاه تصفیه شیرابه زباله مدت‌های زیادی به خبرهای اول رسانه‌ها تبدیل شده بود، اما مردم منطقه بارها و بارها از نارسایی و عدم کارکرد این دستگاه صحبت به میان آوردند.

با توجه به اینکه در خبرهای منتشر شده از شهرداری ساری، در ارتباط با ساخت این دستگاه نام محسن جهانشاهی نخبه مازندرانی که در حال حاضر به عنوان رئیس بنیاد نخبگان مازندران مطرح است.

در روزهای گذشته یکی از خبرنگاران در ارتباط با مشکلاتی که برای دستگاه تصفیه زباله ساری به وجود آمده از این مسؤول پرسید که چرا این دستگاه در ساری با توجه به کارکردهای که پیش‌بینی شده بود عملیاتی نشده است، این طور پاسخ داد: فعالیت دستگاه تصفیه خانه بابل به صورت پیوسته در حال انجام است، دستگاه تصفیه شیرابه زباله ساری بسیار زودتر از دیگر شهرها شروع شده بود.

وی اضافه کرد: تصفیه خانه شیرابه زباله با تصفیه خانه آب فرق می‌کند، تصفیه خانه شیرابه زباله مانند تصفیه خانه پالایشگاه بوده و بسیاری از اصولش با همدیگر یکی است و طراحی آن متناسب با آب، خاک، نوع شیرابه و طراحی باید تغییر کند، به همین دلیل به هیچ وجه نمی‌توان دستگاه‌های مشابه تصفیه تولید کرد.

جهانشاهی با اعلام اینکه بنده وارد جزئیات تخصصی تصفیه شیرابه ساری نمی‌شوم، افزود: این دستگاه را یک مجموعه دانش بنیانی دانشگاهی راه‌اندازی کرد ولی راهبری این مجموعه را به تیم دیگری دادند، نباید فراموش کنیم در عرصه محیط زیست به ویژه تصفیه‌خانه‌ها راهبری و نگهداری تصفیه خانه‌ها بسیار مهم است.

وی با اعلام اینکه در کل کشور بالای 500 تصفیه خانه احداث شده است، افزود: 450 تصفیه خانه ممکن است که غیر فعال باشد، دلیل آن راهبری مناسبی دیده نشده است، اگر راهبری هر تصفیه خانه به یک مجموعه دانش بنیان مستقر در دانشگاه‌ها واگذار شود قطعا مشکل نگهداری و راه‌اندازی آن هم حل می‌شود.

به گزارش بلاغ، تصفیه مناسب شیرابه زباله حداقل انتظار مردم نگران چهاردانگه مازندران است که با وجود مانورهای زیاد رسانه‎ای عملیاتی نشده و سکوت متولیان محیط زیست جای تعجب دارد که چرا با وجود هزینه از جیب بیت‌المال عملیات تصفیه شیرابه عملیاتی نشده است./ بلاغ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.