پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برخورداری 2 شهر کیاسر و فریم و 160 روستای چهاردانگه و دودانگه از نعمت گاز

1

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، اجرای خط لوله 42 اینچ انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری از زمستان سال 86 و پس از نخستین بدعهدی کشور ترکمنستان در تامین گاز مورد نیاز کشورمان در دستور کار قرار گرفت ولی تا پایان عمر دولت گذشته تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت .

شتاب بخشی به اجرای این طرح در دولت یازدهم به منظور تحقق پایداری گاز مشترکان مازندرانی و همچنین حفاظت از جنگل های هیرکانی این استان از طریق گازرسانی به روستاهای بالادست در دستور کار قرار گرفت و تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز به مرحله بهره برداری قرار گرفته است .

استان مازندران با توجه به این که در انتهای خط لوله گازی کشور قرار دارد در پیک مصرف این انرژی فسیلی بویژه زمستان های سرد و سخت با کمبود گاز مواجه می شود و به همین خاطر بخشی از گاز مورد نیاز فصل زمستان این استان از طریق واردات از ترکمنستان تامین می شود.

 

زمستان های بی دغدغه قطعی گاز

دولت نهم که در زمستان سال 86 و در واکنش به اقدام ترکمنستان در قطع صادرات گاز به ایران تصمیم ساخت خط لوله انتقال گاز از دامغان را اتخاذ کرد ، وعده داده بود تا این طرح در کمتر از 6 ماه به سرانجام برسد و مشکل کمبود گاز طبیعی در مازندران به طور کلی از میان برود.

این طرح در 6 سال دولت نهم و دهم کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی یافت و دولت یازدهم از سه سال پیش تاکنون تمام همت و تلاشش را به بهره برداری از این طرح در سریع ترین زمان ممکن متمرکز کرد تا دیگر زمستان استان های شمالی با افت و یا قطع جریان گاز مواجه نشود.

 

افتتاح تا 2 هفته دیگر

مدیر عامل شرکت گاز مازندران یکشنبه شب گفت که با دستور صریح وزیر نفت و با پیگیری جدی مدیران شرکت ملی گاز ایران ،اعتبار کامل این طرح تامین و آماده بهره برداری شده است .

محمد اسماعیل ابراهیم زاده میانگین روزانه مصرف گاز در استان مازندران را 22 تا 26 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود : با جریان گاز در خط انتقال 40 اینچ دامغان به ساری ، دیگر نیازی به واردات روزانه حدود 10میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان نیست.

وی تصریح کرد : به طور یقین این طرح ملی نه تنها وابستگی به گاز ترکمنستان را از بین می برد ، حتی نیاز گاز از طریق لوله های گرگان و رشت نیز کم خواهد شد و مازاد مصرف گاز در استان مازندران زمینه ای برای تامین سوخت واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی را فراهم می کند .

ابراهیم زاده توضیح داد : با جریان روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز در خط لوله 42 اینچ دامغان – ساری ، علاوه ایجاد پایداری در شبکه گاز خانگی ، 13 میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز کارخانه های سیمان ، صنایع چوب و کاغذ و نیروگاه نکا به عنوان واحدهای صنعتی مهم استان تامین و گاز مورد نیاز برای یک واحد پتروشیمی نیز ذخیره می شود.

وی افزود : زمستان امسال نه تنها پایداری گاز برای مشترکان خانگی تضمین می شود ، بلکه واحد های صنعتی و تولیدی مازندران که در زمان افت فشار به سوخت جایگزین فسیلی از جمله گازوئیل شیفت می شدند ، دیگر از سوخت گران قیمت و آلوده کننده زیست محیطی استفاده نخواهند کرد.

 

برخورداری 2 شهر کیاسر و فریم و 160 روستای چهاردانگه و دودانگه از نعمت گاز

مدیر عامل شرکت گاز مازندران یکی از مزیت های جانبی این طرح را گازرسانی به 2 شهر کیاسر و فریم در شهرستان ساری و 160روستای بخش های چهاردانگه و دودانگه این شهرستان اعلام کرد.

وی گفت : از آنجائی که بیشتر روستاهای 2 بخش چهار دانگه و دو دانگه واقع در جنوب ساری در حاشیه و دل جنگل های هیرکانی ساکن هستند و همچنان علاوه بر سوخت فسیلی از بخاری های چوبی برای تامین انرژی گرمایی و پخت و پز استفاده می کنند، با افتتاح طرح خط 42 اینچ دامغان – ساری که از حاشیه این بخش ها عبور می کند ،این روستاها از نعمت گاز برخوردار می شوند.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران افزود : جریان یافتن گاز در خط لوله دامغان – ساری و گازدار شدن بیش از 100 هزار واحد مسکونی بخش های دودانگه و چهاردانگه در واقع انقلابی در حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگلی محسوب می شود و با گازرسانی به شهر کیاسر و بیش از 95 روستای این بخش ،استفاده از سوخت فسیلی بویژه چوب و هیزم جنگلی از بین می رود.

وی ادامه داد : هر چند دولت فرآرده های سوخت نفت و گازوئیل گران قیمت را به مقدار مورد نیاز در اختیار روستاییان قرار می دهد، اما بیشتر روستائیان همچنان از سوخت چوب رایگان استفاده می کنند که باید این واقعیت را باور کنیم که این ضربه زدن به محیط زیست و جنگل است.

ابراهیم زاده گفت : به پشتوانه عملیاتی شدن و عبور خط 42 اینچ دامغان – ساری از این بخش ، در حال حاضر شرکت گاز مازندران چندین پیمانکار را برای لوله گذاری در روستاها این منطقه انتخاب کرده که مشغول کار هستند.

 

صرفه جویی روزانه 13میلیون لیتر فرآورده های سوختی در سه کارخانه بزرگ مازندران

مدیر عامل شرکت گاز مازندران گفت : با بهره برداری از این خط فقط روزانه در توزیع و مصرف 13 میلیون لیتر نفت کوره و گازوئیل در سه کارخانه سیمان کیاسر، صنایع چوب و کاغذ و نیروگاه نکا صرفه جویی می شود.

وی افزود : با اجرایی شدن خط دامغان – ساری و گاز دار شدن واحد های مسکونی و تولیدی و صنعتی سه بخش دودانگه، چهاردانگه و کلیجانروستاق شهرستان ساری ، سالانه از مصرف 74 میلیون لیتر فرآورده های نفتی به ارزش حدود 19 میلیارد تومان صرفه جویی می شود.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران همچنین گفت که با پشتیبانی این خط ، 300 میلیارد تومان اعتبار برای گاز رسانی به روستاهای مازندران تعریف شده است و اکنون لوله گذاری گاز و ایجاد علمک با حضور بیش از 25 پیمکانکار در شهرهای کیاسر ، فریم و 160 روستای 2 بخش دودانگه و چهاردانگه ساری و 151 روستای هزار جریب نکا و یانسر بهشهر در حال انجام است.

طبق آمار 99 درصد از شهرها و حدود 90 درصد از روستاهای استان مازندران در حال حاضر از نعمت گاز برخوردار هستند.

بر اساس اعلام شرکت گاز مازندران ، تا پایان سال 97 طبق برنامه مصوب سفر رئیس جمهوری به این استان تمام روستاهای بالای 20 خانوار مازندران که 650 روستا برآورد شده است ، از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

استان مازندران 22 شهرستان ، سه هزار روستا و حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد.

 

1 نظر
  1. جواد می گوید

    سلام ما هر چه در این مدت شنیدا ایم دروغ و سرکاری بود خدا کند این دفعه راست و حقیقت داشته باشد ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.