پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بخش چهاردانگه بهترین مکان برای کشت زعفران است

زمین های سرد و خشک برای کشت زعفران مناسب می باشد و چهاردانگه بهترین مکان برای کاشت زعفران می باشد. رطوبت برای پیاز زعفران مناسب نیست و در مازندران زعفران نیاز به آبیاری ندارد. و بهره مناسب هم در مازندران دارد

0

 

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه:حاج غلام نوری گردشی، پدر شهید نوری از روستای گردشی ( روستای گردشی در کیلومتر ۳۰ جاده ساری کیاسر واقع شده است)و پسرانش الان چند سالی است در مازندران اقدام به کشت زعفران نمودند.

 

بیژن نوری اهل روستای گردشی شهرستان ساری و از جانبازان جنگ تحمیلی یکی از کارآفرین ها و اولین نفری است که کاشت زعفران در استان مازندران  را شروع کرد. در نمایشگاه اقتصادمقاومتی – منهای نفت که در پارک ملل ساری  توسط بسیج سازندگی برگزار شده بود، به گفتگو با این کشاورز زحمت کش پرداختیم.

 

photo_2016-12-02_06-33-54

 

وی گفت: از سال ۱۳۸۵ کار مظالعاتی کشت زعفران را شروع کردم، سه سال تحقیق نمودم و به تمام شهرهای ایران که زعفران کاشت می شد رفتم و از نزدیک کار آنها را دیدم. 

 

بیژن نوری می گوید: زعفران در گذشته در مازندران کشت می شد و از مازندران به استرآباد و سپس به خراسان رفت و دیگر به مازندران برنگشت من خواستم تا دوباره زعفران را به مازندران برگردانم و با شرایط مازندران بومی سازی کنم.

 

این کشاورز پر تلاش افزود: ۳۰ متر مربع زمین را سه سال زعفران کشت نمودم و پیاز های مختلف شهرهای مختلف را آزمایش کردم و بهترین نوع پیاز برای منطقه، پیاز زعفران قائن می باشد.از سال ۱۳۸۸، ۶۰۰۰ متر مربع زمین را زعفران کاشت نمودم و نتیجه خوبی گرفتم و امسال سطح کاشت زعفران را به یک هکتار رساندم.

 

وی در باره زمین هایی که برای کاشت زعفران مطلوب است را چنین گفت: زمین های سرد و خشک برای کاشت زعفران مناسب می باشد و چهاردانگه بهترین مکان برای کاشت زعفران می باشد. رطوبت برای پیاز زعفران مناسب نیست و در مازندران زعفران نیاز به آبیاری ندارد. و بهره مناسب هم در مازندران دارد. من سال گذشته مقدار زیادی از پیاز تولیدی را فروختم و حتی برای دوستانم به قاین فرستادم.

 

photo_2016-12-02_06-34-00

 

بیژن نوری درباره زمان کاشت و برداشت زعفران گفت: زمان کاشت پیاز زعفران از اردیبهشت تا شهریورماه، زمانی که هنوز پیاز خواب است می باشد و زمان برداشت زعفران آبان ماه است.

 

این زعفران کار کوشا گفت: وقتی پیاز زعفران را کاشتیم ، می توانیم تا ۵ سال برداشت نمود. بعد از ۵ سال تمام پیازها باید از زمین خارج شود و یک سال زمین استراحت نماید و سال بعد کاشت زعفران انجام شود.

 

گلایه این کشاورز کار آفرین: مسئولین جهاد کشاورزی هیچ گونه حمایتی از ما انجام ندادند و در اوایل مخالف کاشت زعفران در مازندران بودند. بسیج سازندگی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام داد و ما توانستیم کار انجام دهیم.

 

photo_2016-12-02_06-34-05

 

گلایه این زعفران کار از مردم مازندران: زعفران ما از کیفیت خوبی برخوردار است اما مردم مازندران استقبال خوبی از زعفران ما نمی کنند و دنبال زعفران هایی هستند که از استان های دیگر وارد می شود. انتظار دارم مردم مازندران زعفران ما را بخرند و کیفیت زعفران ما را ببیند و با زعفران خراسان مقایسه کنند.

 

در پایان بیژن نوری مهمترین هدف خود را لبیک به ندای مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی دانست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.