پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بحران آب در 50 درصد اراضی سطح زیر کشت برنج شهرستان بابل

0

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان بابل گفت: 50درصد اراضی سطح زیر کشت برنج شهرستان بابل با معضل کم آبی رو به رو است.

سیداحمد طاهری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حوزه سد البرز ما مشکل و نگرانی نداریم، گفت: در حال حاضر به علت بارش کم باران در سال گذشته، سطح آبدهی رودخانه‌ها برای تامین آب کشاورزی کم است.

وی افزود: با توجه به حوزه آبریز هراز  که کم عمق تر از سال  گذشته شده است در حال حاضر در بخش لاله‌آباد، بندپی‌غربی، بندپی شرقی و جنوب گتاب با بحران آب رو برو هستیم.

وی تصریح کرد: برخلاف سال گذشته که از اواخر اردیبهشت ماه  از پمپ‌ها استفاده می‌شد، امسال در ماه فروردین در حال استفاده از پمپ‌، چاه و منابع زیرزمینی هستیم که این موضوع جای نگرانی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بابل با تاکیدبر صرفه جویی کشاورزان در هنگام کشت خاطرنشان کرد: کشاورزان می‌توانند با مراکز جهاد کشاورزی در ارتباط باشند و راهکارهایی را که می‌شود در مصرف آب صرفه‌جویی کرد را آموزش دیده تا بتوانیم حداکثر استفاده را از منابع موجود داشته باشیم.

طاهری اظهار کرد: در حال حاضر آب هراز برای شهرستان بابل تامین نشده و به بابل نمی‌رسد.

وی علت این موضوع را کاهش حجم برف در بالادست برشمرد و افزود: رودخانه هراز یک رودخانه یخچالی است  و رودخانه یخچالی تابع ذخیره برف خواهد بود.

رئیس جهادکشاورزی بابل در ادامه خاطرنشان کرد: براساس گزارشات، سال گذشته در بالادست ۱۷ کیلومتر در طول  رودخانه برف وجود داشته که این مقدار امسال حدود سه الی چهار کیلومتر است. 

وی با بیان اینکه سطح کشت برنج در شهرستان بابل  45هزار و 789 هکتار است، افزود: از این مقدار تقریبا نزدیک ۵۰ درصد از زمین های کشت برنج بابل با معضل کم آبی رو به رو است هرچند اگر نزولات جوی در روزهای پیش رو کاهش یابد 50درصد دیگر  اراضی نیز هم دست به گریبان کم آبی می شوند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.