پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اصرار خاص مردم یک روستا برای پذیرایی از عزاداران

0

باید وارد شد، مرز، مکان و زمان نمی شناسد، اینجا عشق تقسیم می‌کنند، خانه‌هایی در روستاهای مازندران که علم عزاداری امام حسین و یاران با وفایش را سال‌ها است برپا نگه داشته‌اند و با مهربانی و خلوص نیت، درب خانه‌هایشان را برای عزاداران حسین(ع) باز گذاشته‌اند.

 عزاداری سید و سالار شهیدان، در میان تمام ایرانی‌ها  و مازندرانی‌ها موج می‌زند و در این میان همه در تلاشند تا با هر چیزی که دارند خود را به این خاندان کرم، متصل کنند. روستاهایی در محمودآباد و بابل هستند که در روزهای تاسوعا و عاشورا، همه، درب خانه‌هایشان را برای عزاداران حسینی می‌گشایند و با اطعام‌دهی از آنان پذیرایی می‌کنند.

عزادارانی که از صبح مشغول سینه‌زنی، زنجیرزنی، شرکت در مراسم تعزیه‌ هستند و پس از آن برای خواندن نماز و صرف ناهار وارد خانه‌های این روستاها می‌شوند.

علی حسن نژاد، پژوهشگر آئین و سنت های مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اطعام دهی به عزاداران حسینی در ایام محرم، اظهار کرد: در بسیاری از مراسم‌های مذهبی،  عزاداری، شیوه پوشش مردم و فرهنگ استفاده از موادغذایی در مازندران تغییر می‌کند. به طور مثال در عید نوروز چینش سفره‌ها و مواد استفاده شده بر روی آن متفاوت می‌شود به طوریکه پس از عید چینش به حالت عادی بر می‌گردد و در ماه رمضان نیز به همین صورت است.

این محقق و پژوهشگر مازندرانی گفت: یکی از ویژگی های ماه محرم این است که موادغذایی می‌تواند برکت و معنویتی برای کسانی که آن را مصرف می کنند به همراه داشته باشد.

حسن نژاد تصریح کرد: در مازندران موضوعات مختلفی در این‌باره تعریف شده است به طوری که در بعضی از نقاط استان، در ایام محرم، بانوی خانه در منزل غذا را تهیه و آماده می‌کند و پس از آماده شدن، آن را داخل “مجمع”(سینی) چیده و بالای سر گرفته و تحت عنوان کنیزان حضرت فاطمه به مسجد می‌برند. همچنین در بعضی از مناطق، مواد اولیه عمده ای از مواد غذایی در شب‌های محرم از اهالی و افرادی که تمایل دارند در این اطعام دهی شرکت کنند جمع آوری شده و کسری ها به صورت نقدی از سوی خیرین و افرادی که اطعام عزاداران را عهده دارند، پرداخت می‌شود.

این محقق و پژوهشگر مازندرانی گفت: در این راستا در برخی از روستاهای مازندران از جمله روستاهای سوادکوه، روستای المشیر شهرستان قائمشهر و سورک رسم جالب و نیکی اتفاق می‌افتد، به طوری که هر شخص در منزل خود اقدام به پخت غذا می‌کند و این غذا که شامل صبحانه، ناهار و شام است اطعام دهی عزاداران حسینی را برعهده می گیرد.

حسن نژاد ادامه می‌دهد: این روستاها به طرز ویژه‌ای پذیرای مهمانان هستند بطوریکه این شیوه پذیرایی زبانزد خاص و عام شده و پذیرای مهمانان از دور و نزدیک، آشنا و غیرآشنا می‌شود و غریبه‌ها نیز به دلیل آشنایی با آداب و رسوم آن محله منطقه در ایام محرم در آن محل حضور پیدا می‌کنند و خیل عظیمی از جمعیت عزاداران حسینی را به آنجا می‌کشاند.

وی می گوید: عزاداران حسینی که به این روستاها می‌آیند، توسط صاحب خانه‌های ناشناس دعوت شده و بهترین پذیرایی از میهمانان انجام می‌شود، این شیوه پذیرایی سبب بیشتر شدن مهر و مهربانی، دور هم بودن و برکت مردم مازندران می‌شود که به اسم امام حسین علیه السلام دور هم جمع می‌شوند و بهترین شیوه رفتاری غذایی را به نمایش می‌گذارند.

محقق و پژوهشگر مازندرانی خاطرنشان می‌کند: گاه در برخی خانواده‌ها این اتفاق به شکل موروثی انجام می‌شود به طوری که خود را خادم پذیرایی امام حسین (ع) می‌دانند و در برخی روستاها جالب است که از پیش، حیوانی از جمله گاو، گوسفند، مرغ و یا غازی را در موقع تولد آن نشان می‌کنند و مشخصاً برای نذر امام حسین (ع) در ایام محرم در نظر می گیرند.

حسن نژاد می گوید: روستاهایی که توانایی داشته و یا رسم اطعام دهی در ایام محرم دارند در روز تاسوعا و عاشورا اقدام به  اطعام دهی با شیوه “پذیرایی با درب های باز منازل” می کنند که با شکل دیگری از مهربانی روبه رو هستیم؛ درب منازل باز و صاحبخانه در ورودی درب ایستاده و یا در حین مراسم عزاداری، دسته روی و یا تعزیه خوانی مهمان ها را نشان می‌کنند و به آنها می‌گویند خواهش می‌کنیم برای صرف ناهار به منزل ما تشریف بیاورید و آدرس دقیق منزل را در اختیار آن مهمان ناشناس می‌گذارد.

وی ادامه می دهد: نکته قابل توجه این است که این دعوت با اصرار عجیبی همراه است که می گویند حتما منتظر شما هستیم که تشریف بیاورید و حتی این مهربانی بر سر جذب مهمان ادامه‌دار می شود چرا که دوست دارند که این مهمان در این ایام محرم میهمان سفره آنها باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.