پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از دپوی چندین ساله زباله تا تخلیه خودروهای حمل فاضلاب

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس از شهرستان قائم‌شهر، استفاده از مواهب خدادادی که در اختیار بشر قرار گرفته حق همه مردم است و کسی نمی‌تواند این حق طبیعی را از آنان سلب کند.

همه ما به خوبی می‌دانیم که رعایت نکردن نکات زیست محیطی، تخریب و رهاسازی زباله‌ها از بین رفتن محیط زیست را به دنبال دارد چرا که در جهان امروز، مسئله آلودگی، یکی از مهم‌ترین و حادترین مشکلات تمدن بشری محسوب می‌شود و نقش انسان در آلودگی محیط زیست بسیار چشم‌گیرو پررنگ است.

چند سالی است که معضل زباله در شهرستان قائم‌شهر در صدر اخبار مهم قرار دارد و حتی چندی پیش پای خانم ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست را به محل دپوی 60 ساله زباله کشاند که وی نیز نتوانست بیشتر از 10 دقیقه عمق فاجعه را تحمل کند و توپ را به زمین مسؤولان شهری انداخت تا آن را پیگیری کنند.

بوی مشمئزکننده و زننده زباله‌ها که چندسالی است دامن‌گیر و یا بهتر بگوییم نفس‌گیر مردم مناطقی از قائم‌شهر است و هر روز بر عمق این فاجعه افزوده می‌شود و زندگی را برای اهالی سخت کرده است.

و اما مهم‌تر و فجیع‌تر از همه این مسائلی که گفته شد، خالی کردن محتویات خودروهای فاضلاب‌کش توسط رانندگان در حاشیه رودخانه تلار است که باوجود رسانه‌ای شدن هنوز تدبیری برای آن اندیشیده نشده است.

این شیرابه‌ها بعد از ورود به رودخانه تلار به اراضی کشاورزی می‌رود و آنچه که نباید اتفاق بیفتد رخ می‌دهد و همین امر سبب شد تا ساکنان فرهنگ‌شهر و برخی مناطق دیگر طی نامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست خواستار رسیدگی این مهم شدند.

 

در این نامه آمده است:

هیچ کس حق ندارد هوا، آب و خاک را آلوده کند و اگر زباله‌های شهری به‌صورت اصولی تفکیک و دفن نشود برای محیط زیست و سلامت مردم خطرناک می‌شود.

در حال حاضر نگهداری زباله‌ها در این منطقه باعث انتشار گازهای به‌شدت آلوده و بدبو در منطقه و جاده اصلی شده که مسافرانی که از این مسیر تردد می‌کنند را هم آزار داده است.

انتشار آلودگی‌های میکروبی و گازهای سمی و مرگ‌آور توسط حیوانات از یک‌سو و شیرابه زباله‌ها به عنوان کثیف‌ترین و آلوده‌ترین بخش زباله بدون اقدامات تصفیه مطابق با استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست که مستقیم به آب‌های زیرزمینی و رودخانه تلار وارد و از آنجا به دریا می‌رود و باعث آلودگی ماهیانی می‌شود که در سبد غذایی مردم قرار می‌گیرد از سوی دیگر، از مهم‌ترین مشکلات ما اهالی منطقه است.

علاوه بر این مشکلات، وجود کارخانه فراورده‌های گوشتی و ضایعات و اخیراً تخلیه ماشین‌های حمل فاضلاب در زیرگذر رودخانه تلار نیز سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

اسناد و فیلم‌هایی در همین رابطه وجود دارد که نشان می‌دهد، خودروهای حمل فاضلاب به‌راحتی و با فراغ بال در روز روشن اقدام به تخلیه محتویات خودرو خود در حاشیه رودخانه تلار می‌کنند و هیچ مرجع قانونی کاری به کارشان ندارد و یا اگر هم داشته چندان مؤثر نبود.

بهتر آن است که کمی سرمان را از لاک سیاست بیرون آوریم و به‌ اطراف بنگریم و به فکر مردمی باشیم که در همین شهر زندگی می‌کنند و مانند همه ما حق نفس کشیدن و استشمام بوی خوش را دارند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.