پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از انتظار 12 ساله برای توقف حمل زباله به چهاردانگه تا وعده‌های توخالی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از بلاغ، سال 1384 بود، چند ماه مانده بود به جام جهانی کشتی آزاد 2006 ساری، معضل دپو زباله موجب شده بود تا در جای جای شهر شاهد انباشت زباله باشیم. موضوعی که برای نه تنها وجهه ساری بلکه استان و کشور مخاطره‌آمیز بود.

ناگاه تصمیم به انتقال و دپوی زباله در محلی جدید و دور از شهر ساری یعنی منطقه پشتکوه چهاردانگه گرفته شد. زمان نبود. مسئولان وقت هم به‌دنبال رهایی از این مخمصه بودند. مذاکرات اولیه صورت گرفت و در مذاکره با مردم و شورای روستاهای پشتکوه تصمیم به دپوی زباله به‌مدت یک دوره سه‌ماهه در این منطقه شد.

هر چند بنا به اظهارات برخی از اهالی، مبالغ میلیونی نیز به حساب شوراها در آن زمان برای هزینه در امور عمرانی به مدت نزدیک به 9 ماه واریز شد که تاکنون اسنادی در این خصوص دریافت نکردیم.

پس از پایان این دوره سه ماهه، مسئولان به وعده خود عمل نکردند و حتی برای دو دوره سه ماهه دیگر نیز این وعده برای توقف حمل زباله به منطقه چهاردانگه تمدید شد و این وعده هنوز بعد از گذشت 12 سال عملی نشده است.

مردم این منطقه طی این سالیان بارها و بارها اعتراضات و گلایه خود را در قالب نامه‌نگاری با مسئولان شهری و استانی و همچنین تجمعات و بستن راه‌ کامیون‌های حمل زباله اعلام کردند اما این ماجرا همچنان ادامه دارد و وعده و وعیدها، نقل‌ونباتی است که به‌وفور داده می‌شود.

حمل زباله مرکز استان به منطقه چهاردانگه، اجحاف بزرگی است که در حق مردم منطقه پشتکوه می‌شود. اجحافی که از آلودگی‌های زیست محیطی گرفته تا آب آشامیدنی و مراتع دامی آن‌ها را به مخاطره انداخته است.

حمل روزانه صدها تن زباله به چهاردانگه

علی عظیمی عضو فعال یکی از سازمان‌های حامی محیط زیست چهاردانگه در این‌باره به خبرنگار ما گفت: قول مسئولان تنها یک دوره سه ماهه بود اما آن‌را برای 6 ماه دیگر تمدید کردند و تاکنون نیز نسبت به انتقال زباله از منطقه چهاردانگه به یک مکان مناسب اقدامی نکرده‌اند.

وی افزود: بنا بر قانون، محل دپو زباله باید 20 کیلومتر از مناطق اسکان مردم فاصله داشته باشد و از سویی دیگر، فاصله محل دپو از جاده اصلی تنها 7 متر است.

عضو فعال یکی از سازمان‌های حامی محیط زیست چهاردانگه اظهار کرد: هیچ‌گاه زباله را در ارتفاعات انباشت نمی‌کنند و انباشت زباله در ارتفاعات این منطقه موجب شده است تا شیرابه‌ها به سمت رودخانه‌ها و مجاری آبی منطقه هدایت شود.

عظیمی با اشاره به آلودگی آب آشامیدنی، مراتع دامی و اراضی کشاورزی این منطقه، خاطرنشان کرد: زباله از مرکز استان تا محل دپو، 120 کیلومتر حمل می‌شود و این شیرابه‌ها است که در مسیر جاده موجب لغزندگی جاده و تصادفات می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه چند صد تن زباله به این منطقه انباشت می‌شود، عنوان کرد: هرتن زباله 500 لیتر شیرابه تولید می‌کند که اکنون با توجه به حجم تولید زباله در ساری یعنی روزانه حدود 500 تن زباله، این مقدار شیرابه برابر با آب پشت سد شهید رجایی است که وارد آب‌ها و سفره‌های زیر زمینی مناطق چهاردانگه ساری می‌شود.

این حامی محیط زیست چهاردانگه با بیان اینکه بیش از یک دهه است که بوی تعفن واقعا مردم ساکن این منطقه را سخت می‌آزارد، بیان کرد: آب آشامیدنی مردم و چشمه‌های این منطقه نیز آلوده شده و برخی مردم از آب‌های معدنی جهت شرب استفاده می‌کنند.

عظیمی تصریح کرد: هدف ما از گلایه‌های مداوم، جا‌به‌جایی این معضل از چهاردانگه به نقطه دیگر ساری و آلودگی نقطه دیگر شهر نیست. اگر این معضل بد است برای همه بد است. مسئولان باید برای حل این موضوع یک راهکار اساسی و اجرایی بیندیشند، امری که می‌بایست خیلی پیش‌ها و طی این سالیان اتفاق می‌افتاد.

عضو فعال حامی محیط زیست چهاردانگه در پایان با بیان اینکه مسئولان طی جلسه شورای تأمین سال گذشته و همچنین مصاحبه‌های سال‌جاری از تحقق و راه‌اندازی کارخانه زباله سوز ساری خبر می‌دهند، اذعان کرد: در حال حاضر در حال خاکبرداری از دو هزار مترمربع اراضی منطقه در ارتفاع 25 متر هستند، که این بیانگر آن است که حالا حالاها باید شاهد انتقال زباله به چهاردانگه باشیم.

وعده‌های دروغین 12 ساله مسئولان عامل بی اعتمادی مردم

محمدرضا نوریان رئیس شورای بخش چهاردانگه نیز در این‌باره به خبرنگار بلاغ گفت: ظرف مدت 4 ماه گذشته، جلسات متعددی در این خصوص برگزار کردیم. آخرین جلسه نیز با حضور فرماندار ساری و اعضای شورای تأمین با بازدید از کارخانه زباله سوز مرکز استان برگزار شد که مقرر شد تا طی مدت یک‌ماه، بحث بتن‌ریزی سوله‌ها انجام شود.

وی افزود: با توجه به تخصیص اعتبار 30 میلیارد تومانی برای ساخت کارخانه زباله سوز در ساری، امید می‌رود طبق اظهارات پیمانکار این پروژه، تا اول بهمن‌ماه این امر انجام و اقدامات دیگر در خصوص نصب دستگاه انجام شود.

رئیس شورای بخش چهاردانگه با بیان اینکه منتظریم ببینیم تا طی این مدت، کار به کجا می‌رسد، اظهار کرد: طی روزهای اخیر مردم منطقه در پی برنامه‌ریزی برای تجمع اعتراض‌آمیز دیگری در این خصوص بودند که با مذاکره با فعالان کمپین نه به انتقال زباله این ماجرا، منتفی شد.

نوریان با بیان اینکه گلایه‌مندی مردم منطقه چهاردانگه به حق است، تصریح کرد: متأسفانه مسئولان ظرف مدت 12 سال، وعده و وعیدهای دروغین و غیرعملی به مردم دادند که موجب بی‌اعتمادی مردم و اعتراضات مستمر آنان شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه «آیا آلودگی آب آشامیدنی مردم منطقه پشتکوه را تأیید می‌کنید؟»، عنوان کرد: آلودگی آب را صد در صد تأیید می‌کنم و باید اذعان کنم متأسفانه، آب‌ها آلوده است.

معضل زباله در مازندران باید ملی دیده شود

مرتضی جعفری بخشدار چهاردانگه نیز عنوان کرد: طی سال‌جاری، جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد و با حضور استاندار جدید و نظر مساعد ایشان به حل موضوع پسماند در استان، دستورات موکدی در خصوص پیگیری معضلات زباله در استان صادر شد که امیدواریم به حل این معضل در چهاردانگه نیز بینجامد.

وی افزود: در این راستا، 30 میلیارد تومان اعتبار نیز برای ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری در نظر گرفته شد که امیدواریم با تسریع و اتمام ساخت این کارخانه، تحمل معضل زباله از پشت مردم چهاردانگه برداشته شود.

بخشدار چهاردانگه با بیان اینکه ما مطالبه‌گری مردم منطقه را به مسئولان انتقال داده‌ایم، اظهار کرد: مطالبات مردم چهاردانگه به حق است، چرا که انتظار 6 ماهه آن‌ها به 9 ماه و اکنون به 12 سال، حجم فراوانی از گلایه‌ها را برای مردم به‌دنبال داشته است.

جعفری با بیان اینکه چهاردانگه، پهناورترین بخش شمال کشور است، خاطرنشان کرد: چهاردانگه دارای 96 روستا و 103 آبادی است که در ایام زمستان 18 هزار نفر و در ایام تابستان تا دو برابر جمعیت دارد.

وی با بیان اینکه در کنار معضل زباله، جاده نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی ما است، تصریح کرد: این جاده تنها راه مواصلاتی بین دو مرکز استان است که وضعیت نابه‌سامان آن، در هیچ جای کشور نمونه دیگری ندارد. ما هر هفته شاهد تصادفات و تلفات جانی هستیم که امیدواریم با تأمین اعتبار این معضل نیز حل‌وفصل شود.

بخشدار چهاردانگه با بیان اینکه سالانه 12 تا 25 میلیون مسافر نوروزی به استان سفر می‌کنند، اذعان کرد: متأسفانه از این ظرفیت، تنها زباله به ما می‌رسد و تا مازندران، ملی دیده نشود معضلات این بخش حل نخواهد شد.
ساماندهی معضل زباله استان مازندران، مستلزم همکاری و تعامل موثر دولت، شهرداری ها و شوراهای شهر

عبدالله رضیان عضو مجمع نمایندگان مازندران طی گفت‌وگویی با تأکید بر لزوم احداث کارخانه زباله‌سوز در استان، گفت: با چندین سرمایه‌گذار برای تحقق این مهم بحث و گفت‌وگو شد و آنان نیز استقبال کردند، اما متاسفانه دولت و شوراهای شهر همکاری مناسب را نداشته و این موضوع مورد غفلت واقع شد و در واقع شوراهای شهر و شهرداری‌ها به سمت کمپوست زباله‌های شهری روی آورده‌اند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: هر چند این اقدام ارزش افزوده را به دنبال دارد، اما به دلیل رطوبت بالا جوابگوی ساماندهی زباله استان نیست، البته هزینه خرید کارخانه زباله سوز بسیار سنگین بوده و می‌طلبد دولت و شهرداری‌ها برای تامین منابع آن گامی جدی بردارند.

وی ساماندهی معضل زباله این استان را مستلزم همکاری و تعامل موثر دولت، شهرداری‌ها و شوراهای شهر دانست و تصریح کرد: هر چند شهرداری‌ها تاکید دارند که منابع لازم برای خرید کارخانه زباله‌سوز را در اختیار ندارند اما می‌توانند با صرف نظر از هزینه‌های جانبی بخشی از عوارض اخذ شده از مردم را در جهت چنین اموری صرف کنند.

56 میلیارد تومان برای احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری پرداخت شد

مهدی عبوری شهردار مرکز مازندران نیز در جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه نیروگاه زباله‌سوز از طرح‌های بزرگ در دست اجرای شهرداری ساری است، گفت: این طرح در سال 90 از سوی دولت وقت مصوب شده و مقرر شد تا 15 نیروگاه زباله‌سوز با محوریت استان‌های شمالی در کشور احداث شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل تاخیر در احداث نیروگاه زباله‌سوز تاخیر سه ساله پاسخ استعلام محیط زیست بوده است، گفت: مدیریت شهری ساری در اجرای پروژه‌های بزرگ رکورد زده است و بدون توقف اجرای این پروژه تداوم خواهد داشت.

شهردار ساری با بیان اینکه تاکنون 56 میلیارد تومان برای احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری از طریق شهرداری ساری پرداخت شده است، گفت: 80 درصد تجهیزات توسط کشتی از چین وارد گمرک بندرعباس شده و 53 تریلی بار از گمرک بندرعباس حمل و امروز در انبارهای شهرک صنعتی در حال نگهداری بوده و بزودی نصب تجهیزات نیروگاه زباله‌سوز انجام می‌شود.

عبوری با اعلام اینکه اوراقی از طریق بانک توسعه اسلامی برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز آغاز شده است، افزود: امیدواریم این پروژه بزودی افتتاح شود.

در پایان باید اذعان کنیم بر اساس آمارهای رسمی، مازندرانی‌ها روزانه بیش از 3 هزار و 100 تن زباله تولید می‌کنند و این میزان با احتساب زباله تولیدی گردشگران در برخی از فصول سال تا 2 برابر افزایش می‌یابد، با این وجود زباله و دفع غیراصولی آن در استان مازندران سال‌هاست به یک معضل کهنه و مزمن تبدیل شده است. معضلی که دیگر از حد بحران گذشته و نیازمند اقدام جدی و عملیاتی است.

به هر حال با ادامه روند فعلی به زودی شاهد غرق شدن مازندران در میان انبوه زباله ها خواهیم بود و آن‌وقت دیگر برای چاره اندیشی خیلی دیر است.

و این داستان ادامه دارد…

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.