پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای عملیات کنترلی آفت شب‌پره شمشاد در جنگل‌های دودانگه ساری/ بازگشت سرزندگی به شمشادها

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، آفت شب‌پره شمشاد طی سال‌های اخیر جنگل‌های شمال را هدف قرار داده است که امسال نیز این آفت به مناطق ساری، سوادکوه، بهشهر و ارتفاعات زیر هزار متر از سطح دریا را به شدت خسارت زد که پیش‌بینی منابع طبیعی مازندران بر این بوده این آفت رویشگاه‌های بالای ارتفاع هزار متر را آلوده خواهد کرد و نهایتاً شمشادها را به شدت خسارت زده و نابود خواهد کرد.

سم‌پاشی مناطق مختلف با ترکیبات میکروبی و گیاهی از جمله روغن چریش، بینووان و ترکیب میکروبی b.t در سطح محدود براساس اعتبار محدود اداره‌کل انجام شد ولی با توجه به اینکه این آفت چهار تا پنج نسل دارد، باید سم‌پاشی نیز طی چهار یا پنج بار تکرار شود که باتوجه به مشکلات اعتباری به فراموشی سپرده شده و این آفت است در جنگل‌های مازندران جوئلان می‌دهد و اگر دیر بجنبیم می بینیم که دیگر خبری از سرسبزی در جنگل‌ها نیست.

در حال حاضر سبزترین گونه جنگل‌های هیرکانی شمال در همین نزدیکی‌ها درحال مرگ است شمشادها در تمام فصول سال سبز هستند به‌گونه‌ای که به‌عنوان پناهگاهی امن برای سایر جانداران طبیعت نیز محسوب می‌شوند.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: جنگل‌های مازندران از سال 95 درگیر آفت شب‌پره شمشاد شد.

امین وطن‌دوست افزود: سطح رویشگاه‌های مازندران 7 هزار و 500 هکتار است که گسترش آفت و اعتبارات محدود نمی‌تواند کنترل کند.

وی بیان کرد: موارد این آفت را به مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استانداری مازندران گزارش کردیم که آفت بسیار خطرناکی است و مطمئنا نسل شمشاد را از بین می‌برد.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری اضافه کرد: باتوجه به گسترش این آفت و اقدامات انجام شده پیگیر گرفتن اعتبارات لازم برای از بین بردن این آفت در جنگل‌های مازندران هستیم که مقرر شد مناطق با آلودگی کمتر در اولویت قرار گیرد.

وطن‌دوست ادامه داد: باتوجه به آلودگی کم شمشادها در منطقه سنگده ساری با وسعت 25 هکتار قراردادی به مبلغ 220 میلیون تومان با پیمانکار بخش تخصصی خصوصی منعقد شده تا با فعال شدن آفت‌ها عملیات کنترلی را آغاز کنند که معمولا از اواخر اسفند انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درحاضر آفت شب‌پره شمشاد غیرفعال است، افزود: با آغاز فعالیت این آفت اقدامات کنترلی در دستور کار قرار دارد که با هدف حفظ ذخیره‌گاه و منبعی برای تولید نهال و بذر در دستور کار قرار دارد.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری خاطرنشان کرد: اگر اعتبار باشد به‌طور حتم پوشش خیلی بیشتر خواهد شد و خواهیم توانست سرسبزی را دوباره به جنگل‌های مازندران برگردانیم و با تمام تلاش پیگیر منابع اعتباری برای از بین بردن این آفت از جنگل‌ها هستیم.

براساس گزارش منابع طبیعی مازندران، جنگل‌های مازندران از سال 95 درگیر آفت شب‌پره شمشاد شد که سطح رویشگاه‌های مازندران 7 هزار و 500 هکتار رسیده و گسترش آفت و اعتبارات محدود نمی‌تواند آن را کنترل کند.

به گزارش فارس، امیدواریم همانند گذشته زمانی که از جاده‌های منتهی به جنگل‌های مازندران به‌ویژه در شهرهای ساری و سوادکوه رد می‌شویم دوباره شاهد قدکشیدن شمشاد‌های جنگل‌های مازندران باشیم در غیر این صورت اگر دست روی دست بگذاریم طی سال‌های آینده شمشادی نخواهیم داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.