پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجتماع عظیم شیرخوارگان حسینی در استان مازندران برگزار شد

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، محافل برپایی همایش جهانی شیرخوارگان حسینی امروز شاهد حضور شیرخوارگان سبزپوشی بود که به عشق طفل شیرخوار دشت نینوا لباس سربازی حضرت را بر تن کرده بودند.

همایش شیرخوارگان حسینی آئین سوگواری به یاد کودکانی است که در روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند. این مراسم در صبح روز اولین جمعه ماه محرم هر سال در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهرهای ایران و برخی کشورهای جهان برگزار می‌شود. مادران در صبح اولین جمعه محرم، به همراه کودکان شیرخوار خود با لباس، روسری و پیشانی بند سبز به مراسم می‌آیند و شرکت کنندگان بعد از تلاوت قرآن و سخنرانی، به عزاداری علی اصغر شهید شش ماهه کربلا می‌پردازند و گهواره نمادین او را در مجلس می‌گردانند.

بچه‌های کوچک با دست‌ها و قلب‌هایی کوچک همه آمده‌اند. کودکان آمده‌اند مادر علی اصغر(ع) را دلداری دهند و بگویند؛ اگر علی اصغر(ع) تشنه شهید شد ما شیرخوارگان حسینی فدایی شما هستیم. به رسم هر سال روز چهارم محرم روز جهانی علی اصغر(ع) گردهمایی شیرخوارگان حسینی در گلزار شهدای خوشنام و مصلاهای مازندران برگزار شد.

لباس‌های تن کودکان نماد لباس حضرت علی اصغر(ع) است. سربند یا زهرا (س)، یا حسین(ع)، فدایی علی اصغر(ع) و بر سر کودکان شیرخوار خودنمایی می‌کند بیشتر کودکانی که حتی نمی‌توانند راه بروند.

مادرانی با چهره‌های حزن آلود همراه با قطرات اشک ردای سبز بر تن شیرخواره خود می‌کردند، بی ‌اختیار فریاد یا حسین سر می‌دادند. با مشاهده برخی شیرخوارگان که به سینه مادر پناه برده بودند، ناخودآگاه یاد صحنه‌ای می‌افتادی که علی اصغر(ع) از تشنگی بیتا‌ب بود و بانو رباب شیری نداشت که به فرزند دلبندش بدهد با این حال سخت‌ترین صحنه امروز زمانی بود که گهواره نمادین سبز علی‌اصغر(ع) بر روی دستان مادران تشیع می‌شد.

شاید در آن شرایط تنها مرحم دل رباب یاد خدا بود، شاید او می‌دانست با شهادت شیرخواره‌اش بقای اسلام امضا می‌شود و تنها شاید همین مسئله او را سرپا نگه داشت، آری مادران با طفل‌های سبزپوش خود آمده بودند تا فرزند شیرخواره خود را نذر قیام مهدی کنند و در روز رستاخیز سربلند در برابر مادر علی‌اصغر(ع) باشند.

مراسم شیرخوارگان حسینی یکی از مراسم زیبا در ماه محرم بوده که با معرفی حضرت علی اصغر(ع) به جهان سند بی‌گناهی امام حسین(ع) است. حضور مادران و نوزادان در این مراسم جهان را تکان می‌دهد. چرا که این مراسم روح و جسم انسان‌هایی که در پی حقیقت هستند را بیدار می‌کند.

ماهیت این حرکت واقع‌گویی حادثه عاشوراست، آن هم با نقطه عطف و محوریت شهادت حضرت علی اصغر (ع) است. با این مراسم می‌خواهیم یک اتفاق بزرگ را که بیش از 1300 سال پیش اتفاق افتاد را برای مردم با حضور مادران و نوزادان با زبان احساس و عاطفه بازگو کنیم.

سمیه قاسمی طوسی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در همایش شیرخوارگان حسینی مازندران در مصلای جمعه ساری با اشاره به کلام باریتعالی در سوره بقره مبنی بر اینکه به طور حتم همه شما را با چیزی از ترس،گرسنگی و کاهش در مال‌ها و جان‌ها آزمایش می‌کنیم اظهار داشت: به طور یقین کاستی‌هایی در زندگی همه ما وجود دارد و خدواند آن را فرصتی برای آزمایش و رشد ما قرار داده است.

وی افزود: حماسه عاشورا فقط بر عهده گروه مدافع یا جنگجو نیست بلکه مصائب حضرت زینب (س) تعیین کننده این مسیر است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به نقش زنان در خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: حضور امام حسین(ع ) در صحنه عاشورا به همراه خانواده بوده با توجه به اینکه ایشان مصائب و مشکلات پیش رو را می‌دانستند.

وی همایش شیرخوارگان را احیا شعارها و مکتب امام حسین(ع) دانست و افزود: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از مشکلات ما به خاطر بی‌شناختی، بی‌معرفتی و ضعف آگاهی‌های اجتماعی ما است.

طوسی گفت:  امروز شما مادران شیرخوارگان خود را در آغوش گرفته و به مراسم عزاداری شهید 6 ماهه کربلا آمده اید و با بوسه بر حنجره شیرخوارگان خود، با آرمان‌های سید و سالار شهیدان تجدید میثاق کنید و این یعنی زیباترین جلوه معرفت و عشق به امام حسین(ع) است.

گزارش و عکس از قدسیه السادات شعبانپور و هومن رمضانیان

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.