پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آمار دقیقی از آزارهای جنسی کودکان موجود نیست/ قربانیان غالبا دخترند

0

بیماری پدوفیلیا یا همان آزار جنسی در کودکان یک اختلال روانی بوده که فرد از لحاظ جنسی جذب کودکان می‌شود.

با توجه به اهمیت و نقش دوران کودکی در رشد و نمو طبیعی، روانی و اجتماعی فرد لازم است همه کسانی که به نحوی با کودکان سر و کار دارند با عوامل موثر در این مشکل عمده اجتماعی و حقوق کودک آشنا باشند و آموزش های موثر به افراد دخیل در تیم بهداشتی داده شود تا با تشخیص به موقع و دقیق، عوارض ناشی از این مشکل کاسته شود و تحقق این امر بدون همکاری نهادهای دولتی و مشارکت فعال افراد امکان پذیر نخواهد بود.

باید آموزش های لازم را برای دانش آموزان و کودکان با توجه به وضعیت آموزشی و براساس موضوعات اجتماعی، فرهنگی و ارزشی جامعه ما تطبیق داده و آگاهی لازم را به آن ها داده شود.

*فرزندان طلاق محبت را در بیرون از خانواده جستجو می کنند

غلامعلی نیکپور رئیس مرکز آموزش عالی سازمان بهزیستی، فنی و اجتماعی استان در گفت و گو با ایسنا، بابیان این که طلاق در جامعه باعث تک والدینی شدن فرزندان می شود تصریح کرد: زمانی که فرزندان سرپرست خود را از دست می دهند؛ دیگران به خود اجازه ورود به حریم آن‌ها را می دهند.

وی بااشاره به این کودکان طلاق  زمانی که محبت را در درون کانون خانواده نیابند به دنبال مسائل عاطفی در بیرون خانه جستجو می کنند و این امر سبب بروز وضعیت بلا تکلیفی برای فرزندان است، یادآور شد: بخشی از مسئله کودک آزاری به اختلالات شخصیتی و بخشی دیگر به مسائل جامعه شناختی افراد باز می گردد.

*آموزش مهم ترین راه کار برای حفظ حریم شخصی کودکان

دکترای روانشناسی با اشاره به این که  نیاز به آموزش پیش از ازدواج برای کمتر شدن اختلافات خانواده برای ایجاد انسجام بیشتری ضروری است، بیان کرد: این آموزش ها باعث میشود تا کودکان با الگو و روش مطلوبی بزرگ می‌شوند؛ از دیگر کمک‌های اساسی، آموزش کودکان از مدارس است تا کودکان مورد کودک آزاری قرار نگیرد. در مدارس کودکان باید بیاموزند که دیگران تا چه اندازه اجازه دارند در حریم خصوصی شان وارد شود به عنوان مثال یک معلم تا چه اندازه  می تواند وارد حریم خصوصی دانش آموز شود.

نیکپور با بیان این که باید آموزش های لازم به دانش آموزان با توجه به وضعیت آموزشی و براساس موضوعات اجتماعی، فرهنگی و ارزشی جامعه داده شود گفت: مشکلات باید به صورت پایه‌ای تا جایی که فرهنگ و تعالیم دینی ما اجازه می دهد حل شود.

وی با بیان این‌که آموزش خانواده‌ها می‌تواند از طریق توسعه مشاوره‌ها صورت گیرد، خاطرنشان کرد:در عصر کنونی خانواده‌ها دیگر نمی توانند برای حل مشکلات خود به صورت سنتی عمل کنند؛ حضور در کلینیک های مشاوره می تواند مهم ترین راهکار برای چنین بحران هایی باشد.

رئیس مرکز آموزش عالی سازمان بهزیستی، فنی و اجتماعی مازندران با بیان این که ساختار خانوادگی گذشته به صورت گسترده بود و ساختار امروز خانواده ها به صورت هسته‌ای شده، افزود: در گذشته کودکان در خانواده ها نگهداری می شدند و به صورت سنتی مشکلات حل می شد اما امروز خانواده ها به سمت هسته ای رفته یعنی خانواده ها دو نفره شدند و سرپرستی کودکان فقط توسط این دو نفر باید انجام شود که امکان پذیر نیست، بنابراین به مهدهای کودک فرستاده می شوند.

نیکپور بیان کرد:در عصر اطلاعات خانواده به همراه تمامی نهادهایی که به نوعی مرتبط در امر کودکان است باید با کمک هم مشکلات جامعه کودکان را حل و فصل نمایند.

دکترای روانشناسی با اشاره به این که می توانیم برای اجرای طرح و برنامه های مناسب از صدا و سیما، رسانه ها و فضاهای مناسب مجازی استفاده کرد و با محلی بومی کردن این طرح درجای جای کشور به اشتراک بگذاریم، اظهار کرد: با ایجاد همگرایی با بهزیستی، کمیته امداد، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، صدا و سیما و نهاد های اجتماعی طرح ها را به صورت جامع ارائه دهیم؛ اگر ارزیابی لازم از روند پیشرفت یا پسرفت یا راکد ماندن نداشته باشیم، نمی توان برنامه ای اثر گذار ارائه دهیم.

*کودک آزاری در جوامع امروزی رو به افزایش است

علی اکبر حسین زاده دکترای روانشناسی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این که کودک آزاری به عنوان مساله مهم اجتماعی در سراسر جهان شایع بوده و به نظر می رسد با توجه به جامعه امروزی رو به افزایش است، اظهار کرد: متاسفانه در کشورهای سنتی به دلیل فقدان آموزش های مدرن در مدارس و از جمله خانواده آزاری های جنسی عموما زیر پوستی تر از جوامعی است که آموزش ها را به صورت معمول در برنامه آموزشی خود دارند؛ در کشور ما با توجه به بافت سنتی و در حال توسعه بودن پدیده شایعی است که وجود دارد.

  وی با اشاره به این که متاسفانه آمارهای ما در خصوص کودک آزاری گویا و منطبق با آمارهای جهانی نیست، افزود: کودک آزاری یعنی آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان یا سلامت رفاه و بهداشت کودک، والدین یا افرادی که نسبت به کودک مسئول هستند؛ بد رفتاری و سوء استفاده های جسمی و روحی می تواند سلامت جسم و روان کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

دکترای روانشناسی با بیان این که غلفت یا بد رفتاری هیجانی در کودک به برآورده نکردن احتیاجات غذایی، پوششی، مسکن و بهداشت و مراقبت هایی که والدین باید در اختیار کودک قرار دهند بر می گردد که لزوما همیشه آگاهانه نیست، یادآور شد: یکی از مهم ترین و خطرناک ترین نوع کودک آزاری آزارهای جنسی بوده که به صورت لمس دست یا به صورت عمل جنسی باشد که در آمارهای مختلف به دلیل تعاریف متعدد آزار جنسی کودکان متفاوت بیان شده است.

*200 مورد آزار جنسی در سال گذشته در مازندران

این استاد دانشگاه با بیان این که طبق آمار سال گذشته اورژانس بهزیستی استان 200 مورد آزار جنسی به صورت های مختلف اعلام شده است، گفت: در مازندران آمار مشخصی  از این واقعه تلخ وجود ندارد بعلاوه برنامه ریزی دقیق و مطالعات کامل در این زمینه صورت نگرفته که این خلاء در این حوزه را نشان می دهد.

حسین زاده  با بیان این که کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می گیرند در سال های بعد شخصیت آن ها شکل گرفته و باید کسانی باشند که در جامعه نقش هایی فعال ایفا کنند تصریح کرد: متاسفانه آمارها در خصوص کودکانی که در معرض چنین اتفاق هایی قرار می گیرند، نشان از آن دارد که این افراد در بزرگسالی دچار اختلالات شخصیتی ضد اجتماع، بی هویت و تحت فشار های عصبی مانند اضطراب و افسردگی قرار می گیرند.

وی افزود: هر چه سن کودک کمتر باشد آسیب های وارده بیشتر خواهد بود و اگر سن متجاوز بیشتر از کودک باشد، تعداد دفعات آزار جنسی به کودک به مراتب بیشتر دیگر کودک به این موضوع عادت کرده و اجاه خواهد داد افراد مختلفی بیشتری به حریم خصوصی او تجاوز کنند.

*به کودکانمان مهارت “نه” گفتن بیاموزیم

این دکترای روانشناسی با اشاره به این که باید چگونگی رفتار با کودک به خانواده ها آموزش داده شود تابدانند با کودک خود چگونه رفتار کنند یادآور شد: مواردی وجود دارد که باید توسط والدین به کودک آموزش داده شود مانند این که کودک باید یاد بگیرد به تنهایی وارد جایی شلوغ نشود، با افراد ناآشنا صحبت نکند.

راون شناس در ادامه تصریح کرد: کودک باید یاد یگیرد که حریم خصوصی دارد؛ با کودکانی که بیشتر از سن خودش را دارند، ارتباط نداشته باشد؛ کودک باید آموزش ببیند که بدنش متعلق به او بوده و حریم های خصوصی را فرد دیگر نمی تواند ببیند یا لمس کنند.

حسین زاده بیان کرد: مهارت “نه “گفتن از جمله آموزش های مهم دیگری است که از کودکی باید به فرزند خود یاد بدهیم؛ کودک باید یاد بگیرد که اگر فردی رفتاری نامناسب با او داشته باید حتما به خانواده خود اطلاع دهد؛ مسائل خصوصی را باید از راز نگهداری جدا و تمامی بد رفتاری ها را عنوان کند.

*آزار جنسی به کودکان یک اختلال روانی است

ربابه مهدی پور دکترای مشاوره خانواده در گفت و گو با ایسنا بابیان این که بیمار پدوفیلیا یا همان آزار جنسی درکودکان یک اختلال روانی بوده که فرد از لحاظ جنسی جذب کودکان می شود،  اظهار کرد: این گونه جذب شدن از نگاه آزار جنسی آن هم به کودکان غیر طبیعی بوده که مرد با رفتار مکرر شدید جنسی و نزدیک شدن به کودکان بدون رضایت آن ها تجاوز کرده و کودکان را عذاب می دهد.

وی افزود: قربانیان این افراد غالبا با دختران بوده که به آن ها تجاوز می کنند؛ این افراد فاقد مهارت های اجتماعی، مضطرب، با اعتماد به نفس پایین، پرخاشگر و جاه طلب هستند که از این طریق می‌خواهند نیاز های جاه طلبی خود را ارضا کنند.

دکترای مشاوره خانواده با اشاره به این که آمار دقیقی از آزارهای جنسی در سطح کشور در دسترس نیست و مازندران هم از این قاعده مستثنی نبوده است، گفت: عوامل ژنتیکی، هورمونی، فرهنگی و اجتماعی در ایجاد این اختلال نقش داشته و تغییر تحریکات جنسی در آن دخیل است.

مهدی پور یادآور شد: استفاده از تکنیک های رویکرد شناختی و رفتاری می تواند باعث کنترل رفتار جنسی این افراد شود؛ برای کنترل شدت این اختلالات از دارو استفاده کرده و سعی می شود در کنار آن داروهای ضد افسردگی و اضطراب نیز برای تغییر سطح انتقال دهنده عصبی به کار گیریم.

وی بیان کرد: در صورت مشاهده و بروز شدیدترین حالت ممکن از شیوه ختنه کردن و یا با اختگی شیمیایی از تولید تستسترون در بدن فرد جلوگیری می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، واقعیت این است که والدین هرقدر مراقب باشند، نمی‌توانند همیشه فرزندانشان را در برابر همه خطراتی که ممکن است در محیط وجود داشته باشد، محافظت کنند، البته تا زمانی که کودک زیر 5 سال است، نیاز به مراقبت شدید دارد اما از آن به بعد، والدینی در مراقبت از فرزندانشان موفق‌ترند که کودکانشان را آگاه و بخشی از این مراقبت را به خود کودک واگذار کرده باشند؛ آن بخش از مراقبت که به کودک واگذار می‌شود، درواقع، شناسایی زنگ خطرهاست، همین که کودک نشانه‌ها را بشناسد، احتمال در معرض خطر قرار گرفتن کاهش پیدا می‌کند، پس آموزش به کودکانمان را جدی بگیریم.

گزارش از بهناز مقدس، خبرنگار ایسنا مازندران


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.