پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آشنایی با گاز مونوکسید کربن CO قاتلی خاموش!

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: با توجه به اینکه بعد از سال ها انتظار مردم محروم بخش چهاردانگه ، سوخت پاک و ارزان گاز به منطقه چهاردانگه رسید و شهر کیاسر در آستانه استفاده از این سوخت ارزشمند قرار دارد.

ابراهیم طالبی کیاسری یکی از کارشناسان برجسته ایمنی و آتش نشانی که دل در گروه آب و خاک منطقه دارد سلسله مطالب آموزشی استفاده صحیح از این نعمت خدا دادی را فراهم نموده و برای پایگاه خبری چهاردانگه ارسال نموده است تا همشهریان با دانش و آگاهی بیشتر به سمت این سوخت پاک بروند و از خطرات  آن مصون باشند.

پایگاه خبری چهاردانگه ،از  ابراهیم طالبی کیاسری،  کارشناس ایمنی و آتش نشانی  پالایشگاه تهران که با این رسانه همکاری دارند تقدیر و تشکر می نماید.

گاز کربن مونوکسید، گاز تحت فشار، بی بو، بی رنگ، بی مزه که به خوبی با هوا مخلوط می شود و مخلوط آن با هوا به آسانی منفجر می شود. این گاز به آسانی به دیوارها و سقف نفوذ می کند. این ماده می تواند از طریق سیستم تنفسی جذب بدن شود. در مواجهه کوتاه مدت بر روی خون، سیستم عروق قلبی و سیستم عصب مرکزی اثر بگذارد. همچنین تماس با مقدار زیادی از این ماده باعث کاهش هوشیاری و مرگ می شود. اثرات تماس طولانی مدت یا مکرر باعث بیماری قلبی مادرزادی می گردد.

بسیاری از مردم تصور می کنند که گاز CO تنها بر اثر سوختن ناقص زغال چوب رخ می دهد، از این رو بسیاری این گاز کشنده را گاز کرسی یا گاز زغال می نامند،  در صورتی که این گاز در اثر سوختن ناقص هر ماده سوختنی ممکن است ایجاد شود.

اگرچه این گاز سبک تر از هواست، اما قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و به همین دلیل در تمامی نقاط فضا به سرعت  در فضا متراکم می شود و چون هموگلوبین خون میل ترکیبی فوق العاده ای با این گاز دارد ( 250 تا 300 برابر میل ترکیبی با اکسیژن)، اکسیژن دیگر به بافت های بدن نمی رسد و به سرعت موجب مسمومیت می شود و سلسله عصبی را فلج و قدرت هرگونه اقدامی را از سوی شخص مسموم از وی سلب می کند

مهمترین منابع تولید کننده گاز منوکسید کربن در ساختمان ها

استتفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز در فضای مسکونی، به کارگیری روشنایی گاز به مدت طولانی به خصوص در فضای بدون تهویه، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، آبگرمکن های دیواری و زمینی به ویژه وقتی که دودکش مناسب ندارند و استقرار اتومبیل روشن در پارکینگ از جمله مهمترین منابع و راه های تولید گاز منوکسید کربن در منازل و ساختمان ها به شمار می روند.

علائم مسمومیت با منوکسید کربن

علائم اولیه ناشی از تنفس این گاز تا حدی شبیه به آنفلونزاست. با این تفاوت مهم که در آن تب وجود ندارد. با مشاهده علائمی همچون سرگیجه، سردرد، ضعف و بی حالی و تهوع و استفراغ و نیز تنفس نامنظم و در صورت وجود شواهدی از انتشار گاز در محیط، بایستی به فکر مسمومیت حاد با منوکسید کربن بود.

نکات ایمنی –

1- در مکان هایی که بخاری-آبگرمکن-شومینه و غیره در حال کار می باشد حتما عمل تهویه انجام شود. بدین ترتیب لای در یا پنجره 3 سانتیمتر باز باشد تا هوا برای اینگونه وسایل تامین شود و محل دچار کمبود هوا و ناقص  حدود سوزی وسیله گاز سوز نشود. این کار را به طریق اطمینان بخش انجام دهید که در یا غیره بسته نشود.

2- هنگام وصل کردن بخاری یا آبگرمکن از باز بودن مسیر دودکش مظئن شوید. برای این کار بازدید را از پشت بام شروع نمایید تا جلوی دودکش مسدود نباشد.  دودکش حتما دارای کلاهک اچ ( H) باشد، دود کش از کف پشت بام 60 سانتی متر بالاتر باشد. سپس برای اطمینان خاطر در محل نصب دودکش بخاری به دیوار با استفاده از یک روزنامه لوله شده، آتش کوچکی ایجاد کرده و جلوی دودکش بخاری که در روی دیوار قرار دارد بگیرید. اگر مسیر دودکش کاملا باز باشد باید شعله به داخل دودکش کشیده شود. اگر این اتفاق نیفتاد حتما اشکالی وجود دارد که می بایست آن را برطرف نمایید

3- اگر در منزل از شومینه استفاده می کنید توجه داشته باشید که حتما سیستم سوخت آن مجهز به ترموکوکل باشد که اگر به هر علتی شعله خاموش شد بطور اتوماتیک گاز را قطع نماید تا مانع پخش گاز در محیط شده و از آتش سوزی و انفجار جلوگیری نماید

4- از بخاری های بدون دودکش نظیر علاالدین و بخاری های گازی قابل حمل و… خصوصا در فضاهای کوچک نظیر حمام و اتاق خواب استفاده نکنید.

5 – از نصب بخاری و یا آبگرمکن بدون دودکش در حمام و آشیزخانه پرهیز کنید.

6- هرگز کارهای ناایمن از قبیل قرار دادن لوله دودکش بخاری در ظرف آب برای خنثی نمودن گازهای مضر  را انجام ندهید. این کار هیچ نتیجه ای ندارد و تاکنون این اشتباه موجب مرگ ده ها نفر شده است.

7- هرگز از لوله های آکاردئونی برای بخاری استفاده نکنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.