پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آبگرفتگی ۸ شهرستان/ رکوردشکنی بارش و برف در مازندران

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دومین روز از سیلاب روزهای پایانی زمستانی به ظهر نزدیک شد و با گذشت تلاش‌های صورت گرفته برای حل مشکل سیلزدگان هنوز برخی راههای استان مسدود است و وضع شهرستان سیمرغ همچنان در حالت نیمه بحرانی قرار دارد.

علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران از آبگرفتگی هشت شهرستان استان در جریان بارندگی اخیر در استان خبر داد و گفت: در شهرستان سیمرغ و در شهر کیاکلا شدت آبگرفتگی بیشتر از دیگر مناطق بوده است و اکنون ۹۵ درصد مشکلات حل شده است.

وی با بیان اینکه برق برخی مناطق سیمرغ دوشنبه شب به دلیل مسائل ایمنی قطع شده است گفت: در حال حاضر برق و آب منطقه وصل شده است و دستگاه‌های امدادی برای خدمات رسانی پای کار هستند.

احمدی همچنین با اظهار اینکه بنیاد مسکن تلاش‌های خود را برای برآورد میزان خسارت‌ها آغاز کرده است تصریح کرد: بنا شد دو میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی، دو میلیون تومان کمک تعمیرات داده شود و تسهیلات مورد نیاز برای حادثه دیدگان درنظر گرفته شده است.

روزهای پایانی زمستان در مازندران سرما بیش از هر زمان دیگری محسوس‌تر شده است تا جایی به گفته مدیرکل هواشناسی مازندران، رکورد ۱۵ ساله بارش‌ها در ماه اسفند در برخی نواحی شکسته شده است.

رکوردشکنی بارش و برف در مازندران

محمدرضا رضوی می‌گوید: طی ۳۶ ساعت گذشته ۱۴۴ میلی متر باران در بندرامیرآباد، ۱۴۰ میلی متر در دشت ناز، ۱۳۵ میلی متر در گلوگاه و ۱۲۵ میلی متر در ساری باریده است.

وی بیشترین میزان بارش برف را به میزان ۷۶ سانتی متر در لاسم، ۷۲ سانتی متر در آلاشت و کیاسر اعلام کرد و گفت: میزان بارش باران در اسفندماه در ساری، امیرآباد در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی همچنین درباره پیش بینی وضعیت هوای استان گفت: در روزهای چهارشنبه آسمان استان ابری با بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و روز اول عید نیز همراه با بارش پراکنده باران است.

با گذشت دو روز از سیلاب در مازندران هنوز برخی راههای استان به دلیل آبگرفتگی، ریزش سنگ و یا برف مسدود است و سرهنگ علیرضا قدمی رئیس پلیس راه مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: مسیر کیاسر – ساری، ساری – خزرآباد، گلوگاه – دامغان به دلیل آبگرفتگی سطح جاده و یا بارش برف تا اطلاع ثانوی مسدود است.

مرکز مدیریت راههای مازندران تردد در محورهای کندوان، هراز و سوادکوه را عادی و روان اعلام کرد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران پس از بازدید از مناطق سیل زده در جلسه مدیریت بحران استان در سیمرغ با تاکید بر این که تا اطلاع ثانوی؛ تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی استان در آماده باش کامل باشند، افزود: دستگاه‌های متولی بدون دستور استاندار و معاون عمرانی استانداری بهیچ وجه نباید از حالت آماده باش کامل خارج شوند.

مقام عالی دولت در مازندران، با اشاره به این که اداوات بیل مکانیکی و لودر از بخش‌های دولتی و غیردولتی در محل‌های سیل زده مستقر و در حال کار هستند، گفت: ۸۵ درصد از ۹۰ درصد برق قطع شده سیمرغ وصل شد و آب شرب شهرستان سیمرغ نیز با جدیت تمام در حال وصل شدن است.

حسین زادگان، بیان کرد: برای آسیب دیدگان از سیل؛ از طریق دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌های همجوار، نان و مواد غذایی لازم تهیه گردید و از طریق بسیج و هلال احمر توزیع می‌شود.

استاندار با تاکید بر این که بنیاد مسکن از فردا کار برآورد خسارات حوزه مسکن و پرداخت کمک‌های مالی بلاعوض و تسهیلات کم بهره برای ساخت و تعمیرات را آغاز نماید، یادآور شد: دستگاه‌های متولی مکلف اند تا ۵ روز آینده با دقت و سرعت؛ نسبت به برآورد خسارات ناشی از سیل در حوزه‌های زیرساختی؛ مسکن و کشاورزی برای پیگیری و طرح در هیأت دولت اقدام نمایند.

به دستور استاندار مازندران؛ اداره کل مدیریت بحران استانداری مکلف شد بطور دائم در شهرستان سیمرغ برای پیگیری مسائل حضور داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.